- Exempel på optimeringstillämpningar och formuleringsträning.
- Grundläggande begrepp och teori för optimering, speciellt teori för konvexa problem.
- Linjär algebra i Rn, speciellt baser för de fyra fundamentala underrum motsvarande en given matris, samt LDLT-faktorisering för symmetriska positivt semidefinita matriser.
- Linjär optimering, inklusive dualitetsteori.
- Optimering av flöden i nätverk.
- Kvadratisk optimering med linjära bivillkor.
- Linjära minsta-kvadratproblem, speciellt minsta-normlösningar.
- Ickelinjär optimering utan bivillkor, speciellt ickelinjära minsta-kvadratproblem.
- Optimalitetsvillkor för ickelinjär optimering med bivillkor, speciellt för konvexa problem.
- Lagrangerelaxering
SF1861 Optimeringslära 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
60179
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar CDATE åk 3
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i elektroteknik, åk 2, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i elektroteknik, åk 3, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, HSS, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, ITH, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, KEM, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, MES, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, MHI, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, RENE, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SMCS, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SUE, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SUT, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i farkostteknik, åk 3, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, åk 2, TMAI, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i teknisk fysik, åk 3, Valfri
Masterprogram, datalogi, åk 2, CSCS, Rekommenderad
Masterprogram, systemteknik och robotik, åk 1, Rekommenderad
Masterprogram, systemteknik och robotik, åk 2, Rekommenderad
Kontakt
Per Enqvist (penqvist@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SF1861 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten för att erhålla ett godkänt betyg kunna
- Tillämpa grundläggande teori, begrepp och metoder inom de delar av optimeringslära som beskrivs av kursinnehållet för att lösa problem
- Formulera förenklade tillämpningsproblem som optimeringsproblem och lösa med programvara
- Läsa och tillgodogöra sig matematisk text om exempelvis linjär algebra, analys och optimering samt deras tillämpningar, kommunicera matematiska resonemang och beräkningar inom detta område muntligt och skriftligt på ett sådant sätt att de är lätta att följa.
För högre betyg ska studenten även kunna
- Förklara, kombinera och analysera grundläggande teori, begrepp och metoder inom de delar av optimeringslära som beskrivs av kursinnehållet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd grundkurs i Linjär Algebra, SF1624, SF1672 eller SF1675.
Slutförd grundkurs i Flervariabelanalys, motsvarande SF1626 eller SF1674.
Slutförd kurs SF1668 Matematisk och numerisk analys I eller en kurs i Numeriska metoder SF1511, SF1519, SF1546 eller SF1547.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen anges på kursens hemsida senast 4 veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgiter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
SF2812 Tillämpad linjär optimering, SF2822 Tillämpad ickelinjär optimering