- Första ordningens ordinära differentialekvationer: grundläggande teori och begreppsbildning, separabla och linjära ekvationer, modellering.
- Linjära ordinära differentialekvationer av högre ordningen och system av linjära ordinära differentialekvationer: grundläggande teori, hitta lösningar i specifika fall, i synnerhet fallet med konstanta koefficienter, diskussion av egenskaper hos lösningar.
- Autonoma system: grundläggande begreppsbildning, stationära lösningar och deras stabilitet, tillämpningar på dynamiska system samt modellering.
- Integraltransformer: Laplace- och Fourier-transformer, samt deras tillämpningar på differentialekvationer.
- Introduktion till partiella differentialekvationer: lösningar av klassiska randvärdesproblem.
- Projektarbete: genomföra ett projektarbete i grupp med tillämpningar inom samhällsbyggnadsområdet.
SF1676 Differentialekvationer med tillämpningar 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60022
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
CSAMH2
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Pär Kurlberg (kurlberg@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SF1676 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- använda begreppsbildning, satser och metoder för att lösa, och presentera lösningar till, problem inom delar av teorin för differentialekvationer beskrivna av kursinnehållet;
- tillämpa och sammanställa, i ett grupparbete, differentialekvationsmetoder på ett tillämpat problem inom samhällsbyggnad;
- läsa och tillgodogöra sig matematisk text.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd kurs SF1626 Flervariabelanalys.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas senast fyra veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig tentamen, eventuellt med möjlighet till kontinuerlig examination. Projektuppgift med redovisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.