Serielösningar för andra ordningens linjära ordinära differentialekvationer. Fourierserier, inre produktrum, ortogonala funktionssystem. Sturm-Liouvilleproblem. Fouriertransformen. Distributioner. Partiella differentialekvationer. Separation av variabler. Tillämpningar på ordinära och partiella differentialekvationer.
SF1632 Kompletteringskurs i differentialekvationer och transformer 3,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SF1632 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
-
kunna använda den teori och de metoder beskrivna i kursinnehållet för att kunna lösa matematiska problem,
-
visa en grundläggande förståelse för de matematiska begrepp som innefattas i kursinnehållet,
-
kunna läsa och tillgodogöra sig matematisk text och visa på förmåga att i text förklara matematiska resonemang.
För högre betyg ska studenten även
-
visa en djupare förståelse för kursinnehållet genom att redogöra för bevis,
-
kunna lösa mer komplexa och sammansatta problem i de problemområden som beskrivs av kursinnehållet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd kurs SF1633 Differentialekvationer I eller SF1676 Differentialekvationer med tillämpningar.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen anslås på kursens hemsida senast fyra veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Tentamen ges två gånger per läsår.
Januari och augusti.
Ersätts av SF1687