Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

SF1550 Numeriska metoder, grundkurs 6,0 hp

Grundläggande kurs om beräkningsmetoder. Kursen handlar om numeriska metoder, analys och programmering för tillförlitliga och effektiva simuleringar av tekniska och naturvetenskapliga processer baserade på matematiska modeller.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 CTMAT1 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (3,5 hp), P4 (2,5 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

61534

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Endast CTMAT1

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan SF1550 (VT 2021–)
Rubriker med innehåll från kursplan SF1550 (VT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Utifrån en matematisk modell simulera tekniska och naturvetenskapliga processer.  Kursen tar upp  hur man strukturerar problemet, skriver om problemet på en form som är lämplig för numerisk behandling, väljer lämplig numerisk metod, implementerar metoden i ett programspråk med både egenskrivet program och färdiga funktioner, visualiserar och presenterar lösning samt gör tillförlitlighetsbedömning av resultaten.
I kursen behandlas:

  • numeriska metoder för linjära ekvationssystem, ickelinjära ekvationer och ekvationssystem, optimering, interpolation, modellanpassning med minsta kvadratmetoden och integration med deterministiska och probabilistiska metoder.
  • grundläggande idéer och begrepp som algoritm, beräkningskostnad, iteration, lokal linjärisering, interpolation, extrapolation, diskretisering, noggrannhetsordning, konvergenshastighet, komplexitet, kondition och stabilitet.

Lärandemål

Ett övergripande mål med kursen är att ge studenten insikt om hur numeriska metoder, analys och programmeringsteknik kan användas för att göra tillförlitliga och effektiva simuleringar av tekniska och naturvetenskapliga processer baserade på matematiska modeller.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • Givet en matematisk modell för ett tekniskt eller naturvetenskapligt problem, identifiera och klassificera de matematiska delproblem som behöver lösas, skriva om dessa på en form som är lämplig för numerisk behandling samt välja lämplig numerisk metod.
  • Redogöra för nyckelbegrepp och grundläggande idéer inom de numeriska metoder som ingår i kursen samt kunna använda dessa för att argumentera för fördelar och begränsningar hos metoderna.
  • Kunna beskriva, tillämpa, implementera och värdera de numeriska metoder som ingår i kursen.
  • Göra tillförlitlighetsbedömning av resultaten och undersöka egenskaper hos numeriska metoder med hjälp av de analysförfaranden som ingår i kursen.
  • Kunna presentera, diskutera och sammanfatta problemställningar, tillvägagångssätt och resultat vid lösning av problem på ett tydligt sätt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Aktivt deltagande i SF1673 Analys i en variabel och DD1331 Grundläggande programmering.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB2 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd