Förenklad rymduppdragsanalys för att bekanta sig med uppdraget, följt av utveckling av kravmatrisen innehållande alla nödvändiga rymduppdragskrav enligt internationella standarder inom rymdindustrin. Kravmatrisen som produceras i denna del utgör indata för del 2 av kurserna i rymdteknisk systemintegration.
SD2920 Rymdteknisk systemintegration, del 1 3,0 hp
Kursen utgör den första delen av två kurser om systemanalys av ett rymduppdrag. Inkluderat i kursen är en förenklad analys av flygningen för att bestämma tid, Delta-V-kostnad och bränslemassa, inklusive marginaler. Den innehåller också rymduppdragsutformning, uppdragsarkitektur, funktionell analys, produktträd, systemkrav, preliminära budgetar för mass, elkraft, data och länk, samt en hållbarhetsplan.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Masterprogram, elektromagnetism, fusion och rymdteknik, åk 1, SPA, Obligatorisk
Masterprogram, flyg- och rymdteknik, åk 1, Valfri
Masterprogram, flyg- och rymdteknik, åk 1, RMD, Obligatorisk
Perioder
P3 (1,5 hp), P4 (1,5 hp)Varaktighet
Studietakt
10%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60166
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Kontaktperson
Gunnar Tibert tibert@kth.se
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera ett rymduppdrag.
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder skapa en kravmatris för ett rymduppdrag inom givna ramar samt att utvärdera detta arbete.
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap från tidigare kurser för att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom rymdfart, även med begränsad information.
- visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera rymdfarkosters beteende inom rymduppdraget, även med begränsad information.
- visa förmåga att utveckla ett rymduppdrag med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling samt internationella standarder och regelverk.
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i kulturellt blandade grupper.
- visa förmåga att i internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter vid val av tekniska lösningar för ett rymduppdrag.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutfört examensarbete på grundnivå inom huvudområde teknik.
Engelska B/ Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt (P) på både PRO1 och INL1.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.