Vingprofiler analyseras med potentialströmning kombinerad med en viskös gränsskiktsmodell. Jämförelse sker med vindtunnelförsök där lyftkraft, motstånd och tryckfördelning bestäms med olika mätmetoder. En komplett flygplanskonfiguration analyseras sedan och integrerade aerodynamiska krafter bestäms med en fleraxlig lastcell. Jämförelse sker med enklare beräkningsmetoder för att studenten ska få en uppfattning om svårigheterna med att beräkna vissa typer av aerodynamiska egenskaper. Inverkan av flygplanets roder, klaffar och luftbromsar på flygplanets aerodynamiska egenskaper behandlas även. Kursen är i huvudsak begränsad till flygning i farter under ljudhastigheten.
SD2801 Flygplansaerodynamik 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Skolchef vid SCI-skolan beslutar att avveckla ovan nämna kurs.
Avvecklingsperioden påbörjas VT-2020 , sista examinationstermin är VT 2022.
Efter sista genomförda examinationstillfälle VT 2022 är kursen avvecklad. Skolchef ger examinator i uppdrag att ta fram plan för examination under avvecklingsperioden. Planen ska snarast efter fattat beslut meddelas studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat (och inte heller avbrutit studier på kursen).
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2801 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten skall kunna genomföra analys och vindtunnelförsök för att utforma och analysera egenskaper hos vingar, fenor och vingprofiler som används på flygplan samt hela flygplanets aerodynamiska egenskaper.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
SD2601
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektrapport, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.