Kursen är uppbyggd kring tre projekt. Varje projekt inleds med en föreläsning som följs av en övning där vindtunnelförsöket planeras samt inledande analys genomförs. Därefter sker själva vindtunnelförsöket i små grupper. Slutligen genomförs en datorsalsövning där mätdata analyseras och sammanställs. Varje moment dokumenteras i en skriftlig rapport.
I det första projektet analyseras de aerodynamiska egenskaperna hos en vingprofil. Mätning sker av tryckfördelning, lyftkraft och motstånd. Mätdata jämförs med resultat från beräkningar baserade på potentialströmningsteori. I det andra projektet genomförs en mätning på en hel flygplanskonfiguration, nämligen Saab 105 (SK60). I det avslutande projektet analyseras de aerodynamiska egenskaperna hos flygplan 35 Draken vid höga anfallsvinklar.
Målsättningen med kursen är att du skall kunna planera, genomföra och utvärdera enklare vindtunnelförsök. Du skall få ökad förståelse för grundläggande aerodynamiska fenomen och deras inverkan på flygplanets egenskaper. Vidare genomförs jämförelser mellan mätningar i vindtunnel och numeriska beräkningar med syfte att öka kunskaper om vilken typ av fenomen som bäst lämpar sig för experimentella respektive numeriska metoder.
De övergripande målen är att du efter denna kurs skall kunna:
- avgöra vilken typ av flygfall som lämpar sig för vindtunnelförsök,
- behandla, tolka och sammanställa mätdata från vindtunnelprov,
- jämföra och kombinera aerodynamiskt underlag från enklare beräkningsmodeller med mätdata från vindtunnelprov,
- förklara fenomen som stall, hysteres, separation och inverkan av gränsskikt.