Föreläsningar och seminarier som introducerar grundläggande hydromekanik, linjär teori om fartygsmanövrering, bladelementteori, strategier och metoder för att kombinera grundläggande mekanik och matematiska modeller i en numerisk simuleringsstruktur. Egen utveckling av manöversimuleringskod inklusive egenkodade delmodeller av propulsor och styrdon. Experimentell validering och praktiska experiment för utvärdering av fartygs manövrerbarhet med avseende på internationella standarder.
SD2726 Modellering av fartygs framdrivning och manövrering 6,0 hp
Kursen handlar om simulering av fartygs rörelse i lugnt vatten. Det inkluderar modellering av propellerkrafter, hydrodynamiska krafter på skrovet och roderkrafter i balans med fartygets tröghet.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
51895
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Abbas Dashtimanesh abbasda@kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2726 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen ger en introduktion till modellering av fartygets framdrivning och manövrering med utgångspunkt från grundläggande mekanik. Målet är att studenter efter avslutad kurs ska kunna:
- demonstrera metodkunskap och förståelse inom fartygshydromekanik, framdrivning och manövrering.
- modellera fartygs framdrivning och gång genom lugnt vatten baserat på grundläggande mekanik samt simulera manöveregenskaper.
- utvärdera fartygs manövrerbarhet såväl numeriskt som experimentellt med avseende på internationella säkerhetsstandarder.
- presentera och diskutera tekniskt ingenjörsarbete och den teoretiska kunskap som ligger bakom, både muntligt och skriftligt.
- beskriva prestanda, säkerhets-, miljö- och ekonomiska aspekter i relation till fartygs framdrivning och manöveregenskaper.
- reflektera över ämnet, kursinnehållet och kursutformningen i relation till samhällsnormer och jämlikhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutfört examensarbete på grundnivå inom huvudområde teknik.
Engelska B/ Engelska 6
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Muntlig tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.