Föreläsningar och seminarier som introducerar grundläggande marinteknisk teori, designprocessen för fartyg, och begrepp och metoder för tekniskt systemarbete. Experimentella studier av fartygs stabilitet och motstånd. Självständigt arbete med projektering av fartyg för ett givet transportscenario.
SD2725 Introduktion till marin teknik 6,0 hp
I den här kursen kommer du att lära dig om principerna för fartygshydrostatik, stabilitet, motstånd och framdrivning, fartygsdesign och världsomspännande sjöfart. I ett realistiskt projekt kommer du att tillämpa dina kunskaper och utveckla dina färdigheter genom att designa ett fartyg för att möta ett visst transportscenario. Tekniska, ekonomiska, geografiska och miljömässiga aspekter samt lagar och förordningar måste beaktas för att hitta en effektiv lösning. Kursen är en bra introduktion till marin teknik och skeppsteknik för studenter som har ett allmänt intresse för mekanik, ingenjörsdesign eller transport.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2725 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Denna kurs ger en introduktion till projektering och konstruktion av fartyg och andra marintekniska system samt grundläggande marinteknisk teori för fartygs hydrostatik, stabilitet, framdrivningsmotstånd och propulsion. Målet är att studenter efter att ha genomgått kursen ska kunna:
- visa brett kunnande och förståelse för marinteknikens vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet, samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete;
- visa metodkunskaper och förståelse inom fartygs hydrostatik, stabilitet, framdrivningsmotstånd och propulsion;
- visa förmåga att modellera, förutsäga och utvärdera fartygs hydrostatik, stabilitet, framdrivningsmotstånd även med begränsad information;
- visa förmåga att med självständigt projektera ett fartyg för ett visst transportscenario, med hänsyn tagen till relevanta vetenskapliga, ekonomiska och miljömässiga aspekter och internationella regelverk;
- redogöra för den internationella sjöfartsmarknaden, dess olika intressenter, godsflöden, och fartygstyper;
- diskutera möjligheterna med sjötransporter i ett hållbart samhälle och beskriva sjöfartsrelaterade miljöproblem och metoder för att hantera och begränsa dessa;
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade ingenjörsuppgifter inom givna ramar samt att utvärdera detta arbete;
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförda kurser på minst 120 hp inom huvudområde teknik varav lägst 25 hp matematik och lägst 15 hp mekanik.
Engelska B/ Engelska 6
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
ÖVN1 - 6 ECTS
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.