Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, seminarier, experiment, och praktisk problemlösning och omfattar: Analytisk och numerisk analys av fartygsrörelser och manövrering. Hydromekanisk och probabilistiskt modellering av vågor. Operabilitetsanalys med avseende på sjöegenskaper och sjövärdighet. Fartygsgensvar både i tids- och frekvensplanet där det linjära svaret beräknas med hjälp av fartygets överföringsfunktion och sjötillståndet uttryckt som vågspektrum. Karakterisering av stokastiska processer (vågor och fartygsgensvar) i termer av statistiska mått och extremvärden. Fullskaleförsök för att undersöka ett fartygs rullningsegenskaper och dess manövreringsförmåga.
SD2723 Marin hydromekanik 7,5 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (3,5 hp), P4 (4,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
61500
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Karl Garme (garme@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2723 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Denna kurs ger möjlighet att tillämpa och fördjupa kunskaper i mekanik, strömningslära, statistik och matematik, vid modellering och utvärdering av fartygs sjöegenskaper och manövrerbarhet. Målet är att studenter efter att ha genomgått kursen ska kunna:
- utreda, utvärdera och tolka ett fartygs rullnings- och stabilitetsegenskaper, samt dess operabilitet med avseende på sjöegenskaper och manöverförmåga;
- modellera vattenvågor och sjötillstånd;
- modellera fartygs manövreringsegenskaper och fartygsrörelser i vågor;
- karakterisera de stokastiska processer som beskriver fartygs gensvar i vågor och tolka gensvaren mot säkerhetsstandarder;
- engagerat bidra i lagarbete och gruppdiskussioner;
- tydligt presentera och diskutera ingenjörsslutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dem, muntligt och skriftligt;
- diskutera säkerhet, prestanda, ekonomiska och miljömässiga aspekter kopplade till sjöegenskaper och manövrering.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen i Farkostteknik, Teknisk fysik, Maskinteknik eller motsvarande.
Engelska B/ Engelska 6
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 5,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
ÖVN 1 5,5 ECTS
TEN 1 2 ECTS
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.