Föreläsningar och seminarier som introducerar grundläggande marinteknisk teori, designprocessen för fartyg, och begrepp och metoder för tekniskt systemarbete. Övningar med utveckling av egen programkod för hydrostatisk analys av fartyg. Experimentella studier av fartygs stabilitet och motstånd. Besök och övningar ombord på fartyg. Självständigt arbete med projektering av fartyg för ett givet transportscenario.
SD2721 Fartygsdesign 9,0 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_14_Mechanical_Engineering.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Alla master program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Del av program
Masterprogram, marina system, åk 1, MRSA, Obligatorisk
Perioder
P1 (6,0 hp), P2 (3,0 hp)Varaktighet
Studietakt
33%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Max: 30
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
51893
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Kontaktperson
Hans Liwång (liwang@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Denna kurs ger en introduktion till projektering och konstruktion av fartyg och andra marintekniska system samt grundläggande marinteknisk teori för fartygs hydrostatik, stabilitet, framdrivningsmotstånd och propulsion. Målet är att studenter efter att ha genomgått kursen ska kunna:
- visa brett kunnande och förståelse för marinteknikens vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet, samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete;
- visa metodkunskaper och förståelse inom fartygs hydrostatik, stabilitet, framdrivningsmotstånd och propulsion;
- visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera fartygs hydrostatik, stabilitet, framdrivningsmotstånd och energi- och resurseffektivitet, även med begränsad information;
- visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt projektera ett fartyg för ett visst transportscenario, med hänsyn tagen till relevanta vetenskapliga, sociala, etiska, ekonomiska och miljömässiga aspekter och internationella regelverk;
- redogöra för den internationella sjöfartsmarknaden, dess olika intressenter, godsflöden, och fartygstyper;
- diskutera möjligheterna med sjötransporter i ett hållbart samhälle och beskriva sjöfartsrelaterade miljöproblem och metoder för att hantera och begränsa dessa;
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade ingenjörsuppgifter inom givna ramar samt att utvärdera detta arbete;
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen i Farkostteknik, Teknisk fysik, Maskinteknik eller motsvarande.
Engelska B/ Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN2 - Övningsuppgifter, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygsskala: A-F
Övriga krav för slutbetyg
ÖVN1 - 4,5 ECTS
ÖVN2 - 4,5 ECTS
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.