Kursen behandlar olika metoder för utmattningsdimensionering av svetsade konstruktioner; Nominell spänningsmetod, Hot Spot/Geometrisk spänningsmetod, Effektiv-anvisningsspänningsmetod och tillämpad linjär elastisk brottmekanik (LEFM). Inverkan av olika faktorer som påverkar utmattningslivslängden och risken för haveri behandlas, så som; anvisningar, defekter, svetsegenspänningar, fleraxlig belastning, mm. Olika förbättringsmetoder för att öka kvaliteten och livlängden på svetsad konstruktion behandlas. Olika svetsklassystem för att kvalitetssäkra svetsar i konstruktion och produktion studeras och jämförs. I kursen diskuteras även olika designnormer, koder och rekommendationer för utmattningsdimensionering av svetsade konstruktioner tex. IIW:s "Fatigue Design Rules of Welded Structures and Components". Utvärdering och utmattningssimensionering av svetsade konstruktioner mha FEM behandlas vad gäller; randvillkor, noggrannhet, olinjäritet, sub-modellering, tredimensionella effekter. Olika state-of the art programvaror för brottmekaniska predikteringar av utmattningslivslängden presenteras, diskuteras och används.
SD2420 Avancerad dimensionering av svetsade konstruktioner 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51809
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Alla Civilingenjör program i årskurs 3 och alla Masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Zuheir Barsoum, zuheir@kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2420 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
För att säkerställa konstruktioners hållfasthet har under de senaste 30 åren olika dimensioneringsnormer utvecklats och kommit till användning inom tillverkande industri, med ibland låg precision. I samband med införandet av Finit Element Analys har nya möjligheter utvecklats. Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Välja metod för att genomföra en livslängdsanalys med rimlig noggrannhet för olika typer av konstruktioner.
- Förstå inverkan av svetsegenspänningar.
- Förstå inverkan av olika typer av förekommande defekter och anvisningar.
- Modellera och genomföra livslängdsanalyser av komplexa svetsförband.
- Välja relvanta förbättringsmetoder.
- Använda svetsklasser.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
FEM, Linjär brottmekanik (LEFM) samt grundläggande kunskaper i hållfasthetslära, materiallära och utmattning.
Engelska B/ Engelska 6
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- BER1 - Hemuppgift 1, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- BER2 - Hemuppgift 2, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- LAB1 - Laborationer och övningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygsskala P/F
Övriga krav för slutbetyg
LAB1 - 3 datorlabrationer/övningar på utmattningsdimensionering med FEM. Examination genom inlämning av laborationsrapport.
BER1 - 1 omfattande hemuppgift som behandlar utmattningdimensionering av svetsad konstruktion. Examination; rapport som redovisas och godkännes.
BER2 - 1 omfattande hemuppgift/fall studie som behandlar utmattningdimensionering av svetsad konstruktion. Examination; rapport som redovisas och godkännes.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.