Områden som omfattas är: hållbarhetsmål, järnvägssystem, transport, innovation, ”Design Thinking”, lösning av lömska problem och öppna problem, interaktion med intressenter.
SD2320 Utmaningsbaserad järnvägssystemdesign 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
61447
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
: Alla Civilingenjör program i årskurs 3 och alla Masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Carlos Casanueva Perez (carlosc@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2320 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter en genomförd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva järnvägssystemet, inklusive interna relationer mellan dess olika intressenter, och dess funktion och användbarhet i det bredare transportsystemet.
- Lösa öppna komplexa utmaningar i det bredare transportsystemet där järnvägslösningar är ett lämpligt mobilitetsalternativ.
- Samarbeta i grupper med olika bakgrunder (inklusive intressenter), underlätta diskussioner och i sin tur lära av kollegor, med målet att nå hållbarhetsmålen.
- Analysera och bedöma hur lämpliga olika lösningar är för hållbarhetsrelaterade utmaningar, från normativa begränsningar till egna personliga motiv.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutfört examensarbete på grundnivå.
Engelska B/ Engelska 6
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutbetyget kommer att baseras på:
- Teknisk portfölj och självreflektion: ett individuellt dokument där studenterna reflekterar över sitt eget lärande, från både tekniska aspekter och mer öppna färdigheter.
- Muntlig presentation: en gruppresentation där de presenterar sitt arbete och reflekterar över det tvärvetenskapliga samarbetet.
- Personlig intervju: betyget kommer att finjusteras med en personlig intervju med avsikt att fördjupa analyserna och svaren i portföljen och självreflektion.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.