Introduktion till järnvägsteknik. Spårteknik. Järnvägsfordon - översikt. Järnvägen och miljön: energiförbrukning, luftföroreningar, yttre buller, yttre vibrationer. Järnvägstrafikens utveckling och framtid. Järnvägsfordon - teknisk grund. Aerodynamik och motstånd. Löpverk, boggier och korglutning. Drivteknik: motorer, transmission, dragmekanik och strömavtagning. Bromsteknik. Korgar. Passagerarmiljö, inredning och hjälpkraft. Internt buller, interna vibrationer och klimatanpassning. Rälsfordonsmarknad, utveckling, och sociala och miljömässiga hållbarhetsrelaterade aspekter i samband med elektrisk mobilitet.
SD2307 Spårfordonsteknik 7,5 hp

Do you want to make an impact on the climate crisis? The transport sector accounts for more than 25% of the global energy consumption, and the most impactful action to reduce this is to shift passengers and goods to the modes of transport with highest capacity and energy efficiency; which, for most operations, is Railways.
Rail Vehicle Technology gives an extensive overview to rail vehicles and their technical basis, while you as a student design a commuter-type train in a course-long project task. The lectures and the project task advance in parallel throughout the course, in a weekly basis, so that technical aspects used in the design of the vehicle are available to the students throughout the lectures and online recordings.
Additionally, the course offers an optional study visit to the SJ Hagalund depot, so that you can see and feel in reality how different rail vehicles are, linking theory and simulations from the course to real life engineering practice.
Nyckelord (sv): spårfordon, fordon, tåg, järnväg, komponent, design
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2307 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen ger en kort introduktion till järnvägssystem och fokuserar sedan på spårfordon.
Kursens syfte är att ge dig grunderna i järnvägssystem och i synnerhet att beskriva komponenter och funktioner hos spårfordon samt de olika krav som ett spårfordon måste uppfylla. Kursen ska ge dig en bra plattform för arbete inom området järnvägsteknik.
Efter avslutad kurs ska du kunna:
- klargöra de olika delarna i järnvägssystem och deras möjligheter och begränsningar
- förklara hur boggier, korglutning, dragkraft och bromssystem fungerar och kan förbättras
- beräkna tågets prestanda som acceleration och bromskapacitet, medelhastighet och energiförbrukning
- bestämma yttermått och inredning för ett tåg vid en given driftsuppgift
- diskutera trender och framtida potential för järnvägstrafiken och dess inverkan på främjandet av social och miljömässig hållbarhet och hållbar mobilitet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
150hp i teknik och dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B /Engelska 6.
Rekommenderade förkunskaper
150 university credits (hp) In engineering or natural sciences and documented proficiency in English corresponding to English B.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN3 - Muntlig tentamen, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
The number of points achieved for TEN1 and PRO1 are summed. The final grade is based on this sum.Grading scale: A-F
Övriga krav för slutbetyg
Written Exam (TEN1; 4,5 hp; P/F), compulsory.
Project Task (PRO1; 3 hp; P/F), compulsory.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.