Conservative and non-conservative systems, forced oscillations of systems, continuous systems and travelling waves. Perturbation methods – such as straightforward expansion, Lindstedt-Poincaré method, method of multiple scales, method of harmonic balance, method of averaging – and basic numerical methods.
SD2180 Ickelinjär akustik 6,0 hp

The course covers the fundamentals of non-linear acoustics.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50094
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för:
Alla Civilingenjör program från årskurs 3 och alla Masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2180 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
After the course, the participant shall be able to:
- Apply perturbation methods to new situations:
- Predict the response of a novel, non-linear system – approximated by a conservative, finite degree-of-system – using a perturbation method.
- Predict the response of a novel, non-linear system – approximated by a non-conservative, finite degree-of-system – using a perturbation method.
- Calculate all the resonance frequencies of a forced, novel, non-linear system – approximated by a non-conservative, single degree-of-system – using a perturbation method.
- Demonstrate a correct use of a perturbation method in the prediction of the standing wave response of a novel, non-linear continuous system – such as string, beam, plate or shell.
- Predict the travelling wave response of a novel, non-linear continuous system using a perturbation method. - Analyze non-linear acoustic phenomena:
- Identify the non-linear phenomena for finite degree-of-freedom systems.
- Point out the reasons for the non-linear phenomena for finite degree-of-freedom systems.
- Identify the non-linear phenomena for continuous systems.
- Point out the reasons for the non-linear phenomena for continuous systems. - Judge the value of applied perturbation methods for a given application:
- Write a short exposition evaluating the relative merits of the applied perturbation methods.
- Compare the response results predicted by a perturbation method with those of a basic numerical method.
- Explain the reasons for a good match between results obtained by a perturbation method and those of a basic numerical method.
- Explain the reasons for any mismatch between results obtained by a perturbation method and those of a basic numerical method.
Also after the course, for higher grades (A-C), the participant shall be able to:
- Display a scientific attitude towards non-linear problems:
- Demonstrate curiosity in identifying non-linear problems.
- Seek natural causes of non-linear phenomena.
- Demonstrate open-mindedness when seeking solutions.
- Suspend judgments until all evidence is available.
- Show objectivity in analyzing evidence and drawing conclusions.
- Show willingness to revise conclusions as new evidence becomes available.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Basic courses in mathematics, mechanics.
Engelska B/ Engelska 6
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Written home assignments (TEN1; 6 university credits).
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.