Introduktion till farkostteknikområdet i ett brett perspektiv, med kopplingar mot samhället och aktuella utvecklingsriktningar. Farkostslagen, farkosters konstruktion och hur de tekniskt fungerar. Vetenskapliga områden viktiga för konstruktion och drift av farkoster, t.ex. mekanik, strömningsmekanik, hållfasthetslära, ljud och vibrationer, fordonsdynamik, systemteknik. Exempel på modeller och metoder för analys av farkosters funktion och prestanda. Vetenskapsteori och grundläggande etik. Teknikens och ingenjörens roll i samhället: infrastrukturens utveckling, farkoster och transportsystem i ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart samhälle, yrkesetiska problem. Kommunikationsteknik: informationssökning, muntlig och skriftlig presentation samt användning av bilder, ritningar och grafer. Grundläggande projektkunskap: projektplanering och att arbeta i grupp.
SD1001 Farkostteknik 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2021
Avvecklingsbeslut:
Skolchef vid SCI-skolan har 2021-10-14 beslutat att kursen avvecklas från och med HT 2019, diarienummer: S-2021-0530.
Sista examinationen ges under läsåret 2021/22
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD1001 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen skall ge en översikt av, en tidig kontakt med och ett perspektiv på utvecklingen inom farkosttekniken och den för all farkostteknik så grundläggande tekniska mekaniken. Kursen skall vidare genom exempel introducera modeller och analysmetoder och därigenom ge insikt i förhållandet mellan teori, modell och tillämpad teknik samt teknikens och ingenjörens roll i samhället, nu och för framtiden. Vidare skall kursen belysa områden som teknikhistoria, etik, juridik och kommunikationsteknik i skilda former.
En annan mycket väsentlig roll för kursenär att kursdeltagarna kontinuerligt möter tekniklärare som kan ge råd och anvisningar och diskutera tekniska frågeställningar under de förstaårens grundläggande studier. Dessa lärareär de som i hög utsträckning kommer att prägla de mer specialiserade studierna under de avslutandeåren.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur farkostslagen tekniskt fungerar ochär konstruerade
- diskutera förutsättningarna för farkoster och transportsystem i ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart samhälle
- identifiera och diskutera mekanikens centrala roll i analys, design och utveckling av farkoster
- beskriva och diskutera hur farkoster, dess funktioner och prestanda modelleras genom numerisk analys baserad påmekanik, linjär algebra, en- och flervariabelanalys
- undersöka en mekanisk modell experimentellt och numeriskt
- redogöra för huvuddragen inom vetenskapsteorin, teknikhistorien och infrastrukturens framväxt
- planera och genomföra projekt i grupp
- dokumentera och presentera sitt arbete skriftligt och muntligt
- identifiera och diskutera yrkesetiska problem
- reflektera över sitt eget lärande och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap, ta ansvar för sin personliga utveckling till ingenjör.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift 1, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projektuppgift 2, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN2 - Övningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN3 - Övningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutbetyg på kursen fås genom sammanvägning av prestationerna i ovanstående moment. Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.