Arbetet i kursen byggs upp kring föreläsningar och projektuppgift rörande kursens centrala områden. Kursen innehåller en tentamen rörande de centrala elementen i supply chain management och produktionslogistik samt ett projektarbete som redovisas i form av en skriftlig inlämningsuppgift rörande tillämpningar, reflektioner och kritisk analys gällande teknologier inom produktionslogistik och digitaliseringens koppling till en hållbara produktionslogistiks drift och utveckling.
ML2305 Produktionslogistik och försörjningssystem 6,0 hp
Kursen tar upp verktyg för att styra försörjningskedjor samt lösningar för att förbättra material- och informationsflöden i produktionslogistiska processer.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 TITHM programstuderande
- Studielokalisering
KTH Södertälje
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
50558
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Magnus Wiktorsson (magwik@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML2305 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska få förståelse och verktyg att styra försörjningskedjor i teknikintensiva branscher men även att de ska inse hur denna teori kan appliceras på mer tjänsteproducerande försörjningskedjor. Vidare ska studenterna få djupare kunskap om hur tekniska lösningar kan förbättra material- och informationsflöden i intern produktionslogistik, transport- och lagersystem, samt inom SCM (inklusive intermodala transporter). Kursen skapar även en grund för kritisk analys av etiska, säkerhetsmässiga och integritetsmässiga utmaningar i lager och transportsystem samt interaktionen mellan människan och automatiserad utrustning.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Definiera produktionslogistik och supply chain management och kategorisera de olika elementen i en försörjningskedja genom att tillämpa ett etablerat ramverk.
- Beskriva, analysera och jämföra olika transportsystem och lagerlogistiksystem, deras komponenter och underliggande teknologier för interna och externa materialflöden.
- Förklara hur och under vilka krav en ökad digitalisering och olika IT system kan underlätta ett transparent och sömlöst informationsflöde inom produktionslogostiken eller inom en försörjningskedja.
- Identifiera och analysera samverkan och informationsdelning inom produktionslogistikens delar, mellan olika delar av en organisation och mellan olika företag inom en försörjningskedja av fysiska produkter.
- Analysera ett producerande företags behov gällande dess interna och externa logistiksystem utifrån miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv och ställa samman möjliga lösningsförslag.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i produktionsteknik och produktionssystem 6 hp, motsvarande kurs ML1503. Godkänd kandidatexamen inom maskinteknik.
Rekommenderade förkunskaper
ML1504 eller motsvarande
Utrustning
Kurslitteratur
Uppgift om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.