Koncept/verktyg samt icke-/statistiska och statistiska metoder för kvalitet, riskhantering och ständiga förbättringar
ML2136 Verksamhetsutveckling genom kvalitetsverktyg och statistik 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML2136 (HT 2015–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- argumentera för vikten av ständiga förbättringar samt skapa ett arbetssätt för ständiga förbättringar inom en organisation
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
- att med hjälp av statistiska metoder redogöra för riskarbete och dra slutsatser av riskanalys vid kvalitetsarbete
- utifrån en teknisk problembild välja statistisk metod/verktyg för problemlösning samt planera för genomförande, genomföra, analysera och dra slutsatser om resultatet samt argumentera för valet och slutsatser
- kommunicera och förklara statistiska metoder/verktyg/resultat och argument muntligt och skriftligt, på ett tydligt sätt
- förklara och argumentera för kvalitet, statistik och riskhanteringens inverkan för ett effektivt och framgångsrikt arbete för utveckling av processer i världsklass
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen ges endast för studenter antagna till programmet Project Management and Operational Development
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen meddelas senast fyra veckor före kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursens slutgiltiga betyg baseras till stor del på resultat från kursens skriftliga tentamen men påverkas av genomförandet av övningsuppgifter samt seminarieuppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.