Kursen behandlar:
- Roller och ansvar inom projektledning
- Metoder, tekniker, verktyg, processer och modeller som är användbara inom området projektledning
- Teoretisk och praktisk projektledning
KTH Södertälje
50%
51868
Normal Dagtid
Svenska
Min: 6
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1616 (HT 2022–)Kursen behandlar:
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. identifiera de olika roller och ansvarsområden som är nödvändiga för effektiv projektledning
2. förklara metoder, tekniker, verktyg och processer som är användbara inom området projektledning för effektiv ledning och styrning av projekt inom industrin
3. skapa en projektmodell/projektprocess samt kunna tillämpa den på ett verkligt och tidsbegränsat projekt inom industriell teknik och produktionsunderhåll
4. identifiera sin egen roll och påverkan som projektledare och avgöra det egna behovet av utveckling inom området projektledning
5. redogöra muntligt och skriftligt för aspekter inom projektledning
För högre betyg ska studenten även kunna:
6. visa kompetens för punkterna ovan på ett djupare plan, samt därutöver
7. agera i flera av de olika roller och ansvarsområden som är nödvändiga för effektiv projektledning
8. implementera metoder, tekniker, verktyg och processer som är användbara inom området projektledning för effektiv ledning och styrning av projekt inom industrin
9. utvärdera en industriellt anknuten projektmodell/projektprocess
Kunskaper i produktionsekonomi 6 hp motsvarande ML1608, Kunskaper i Kvalitetsteknik och förbättringsarbete 6 hp motsvarande ML1609, Kunskaper i Arbetsorganisation, verksamhetsstyrning och ledarskap 7,5 hp motsvarande ML1610
Meddelas vid kursstart.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
TENA är ett valfritt examinationsmoment för att uppnå högre betyg än E på kursen.
Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.