- Förstudie
- Problemformulering, mål, syfte och avgränsning
- Litteraturstudie eller informationssökning som visar aktuell kunskap inom teknikområdet
- Val av metod, lösningssätt
- Problemlösning
- Rapport där stor vikt läggs vid analyser, resultat, självständiga slutsatser och rekommendationer
ML160X Examensarbete inom Industriell teknik och produktionsunderhåll 15,0 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_23_Technology.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2025 TIIPS programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Högskoleingenjörsutbildning i industriell teknik och produktionsunderhåll, åk 3, Obligatorisk
Perioder
P3 (7,5 hp), P4 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Södertälje
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 TIIPS programstuderande
Anmälningskod
61421
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2025 TIIPS programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutat examensarbete ska studenten kunna:
- visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet, kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa förmåga att med helhetssyn, kritiskt och systematiskt söka, samla och använda kunskap samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
- visa förmåga att formulera, bedöma och hantera problem och kritiskt diskutera frågeställningar
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete
- visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer, metoder, system eller tekniska lösningar med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
- visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper redogöra för och diskutera information, problem och lösningar
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta som högskoleingenjör
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Särskild behörighet: 120 högskolepoäng från slutförda obligatoriska kurser och inom dessa poäng ska dessa kurser vara godkända: ML1000, ML1611, ML1613 och ML1616
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Självständig litteratursökning och litteraturstudier inom det givna problemområdet.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.