• Likspänning - Likström
• Växelspänning – Växelström
• Trefas
• Elmaskiner
• Sensorer
• OP-förstärkare
• Digitala kretsar
• GRAFCET
• Enkla styrsystem, PLC och mikrocontrollers
ML1607 Ellära och styrteknik 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 TIIPS programstuderande
- Studielokalisering
KTH Södertälje
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51768
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1607 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• Beräkna och mäta elektriska storheter i lik- och växelströmskretsar
• Realisera lösningar på styrtekniska problem med hjälp av PLC och mikroprocessor
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutfört momentet LAB3 i ML1619 och slutfört kursen ML1000
Kunskaper i linjär algebra och envariabelanalys, 10 hp, samt kunskaper i mikrodatorprogrammering, 2,0 hp, eller slutfört momentet LAB3 i ML1619 och slutfört kursen ML1000.
Utrustning
Kurslitteratur
"Elektroteknik" och "Elektroteknik Övningsbok", KTH, Institutionen för Maskinkonstruktion, avd. för mekatronik.
Boken kommer att finnas tillgänglig som pdf, och kommer också att säljas i receptionen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter och kontrollskrivning, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB1 - Laborationer och övningar, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.