Under kursens gång kommer studenten att arbeta med identifiering av risker och säkerhetsproblem. Teorier och metoder som används för att sammanställa och värdera riskhantering samt förebygga säkerhetsrisker eller säkerhetsintrång kommer att pressenteras. Genom litteraturstudie, informationsökning och analyser kommer studenten att ta fram lösningsförslag för givna säkerhetsproblem. Utkast av enkla arbetsstandarder och/ eller ledningsdokument som används för att motverka identifierade risker i tekniska system tas fram. Projektet presenteras i en projektrapport innehållande projektformulering, problemformulering, mål och avgränsningar. I rapporten läggs vikt på analyser, resultat, självständiga slutsatser och rekommendationer.
ML1335 Säkerhet och ledning av tekniska system, projektkurs 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1335 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva egenskaper och användningsområden samt förklara sambanden mellan dem för de vanligast förekommande konstruktionsmaterialen
- kunna identifiera behov av säkerhetsanalyser i tekniska system
- självständigt analysera och bearbeta olika säkerhetsaspekter
- föreslå lämpliga åtgärder för att eliminera risker och säkerhetsproblem
- tillämpa kunskaper och färdigheter på verklighetsbaserade problem
- tillämpa teorier och metoder för att sammanställa och värdera riskhantering i tekniska system
- tillämpa teorier och metoder som används för att förebygga säkerhetsrisker eller säkerhetsintrång
- föreslå förbättringar för en organisation utifrån säkerhetsrisker eller säkerhetsintrång
- utforma enkla arbetsstandarder (SOP) och/eller ledningsdokument
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Uppgifter om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarium, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.