Syftet med kursen är att ge studenten praktisk erfarenhet av de grundläggande förutsättningarna för datorstöd inom konstruktion och teknik. Användningen av datorstöd inom konstruktion och teknik kräver en grundläggande förståelse för de industriella standarderna som tillämpas vid teknisk ritning och inbäddad i den automatiska produktionen av detalj- och monteringsritningar, stycklistor och andra tekniska illustrationer. Ett centralt ideal som kommer att bli förtydligade för studenten är vikten av en solid-modell centrerad filosofi för produktdokumentation som används under hela produktens livscykel.
ML1209 Datorbaserade produktutvecklingsverktyg, grundkurs 7,5 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: VT 2026
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_own_choice_ML1209.png)
Syftet med kursen är att ge studenten praktisk erfarenhet av det väsentliga med datorstöd inom konstruktion och teknik, allmänt benämnt CAD. Användningen av CAD i en produktlivscykel gör att du kan skapa, modellera, simulera och dokumentera nästan vilken typ av fysisk produkt som helst. Centralt för detta möjliggörande är implementeringen av solida modelleringstekniker i en samarbetsmiljö.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Högskoleingenjörsutbildning i maskinteknik, Södertälje, åk 1, Obligatorisk
Högskoleingenjörsutbildning i teknik och ekonomi, åk 2, TIMA, Obligatorisk
Perioder
P4 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Södertälje
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Länk till kurs-PMSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
Anmälningskod
60607
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs med ett godkänt betyg skall studenten kunna:
- Tolka och förklara information och data, exempelvis illustrationer av komponenter och sammanställningar som anges på tvådimensionella tekniska ritningar
- Skapa tvådimensionella tekniska ritningar genom att tillämpa relevanta ritningsstandarder och principer
- Använda ett datorbaserat system för att skapa och ändra parametriska produktmodeller
- Använda parametriska produktmodeller för att skapa, utvärdera och modifiera parametriska produktmodeller med mekanismer
- Tillämpa ritningsautomation för att skapa dokumentation baserad på digitala solidmodeller och sammanställningar
- Lagra och hantera datorfiler med hänsyn tillen produkts livscykel
- Beskriva och tillämpa en modelleringsstrategi som skapar robusta produkt- och komponentmodeller
- Tillämpa och beskriva effekten av en produkts livscykel i skapandet av produktdokumentation
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas 10 veckor innan kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- CAD1 - Individuella inlämningar, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- DEXA - Examination i datorsal, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PROA - Individuellt projekt, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.