- organisationsmodeller
- ledarskapsteori
- gruppteori
- kommunikation
- beteendestilar
- konflikthanteringsstilar
- självkännedom
- stressrelaterade beteenden
ML1107 Ledarskap och organisation, grundkurs 6,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdKursen bygger så långt möjligt på upplevelsebaserad inlärning, varför närvaro vid undervisnings- och grupparbetstillfällena samt en aktiv medverkan är väsentliga faktorer för studentens möjlighet att tillgodogöra sig kursen.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1107 (HT 2014–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika organisationsmodeller, med tyngdpunkt på dem som man finner i moderna tekniktunga företag.
- redogöra för olika typer av ledarskap och deras relation till en organisations olika strukturella och humanitära perspektiv med särskild hänsyn tagen till de förhållanden som råder i tillverkande industri och andra teknikföretag.
- implementera metoder som är väsentliga för gruppers utveckling i modern teknikmiljö.
- identifiera varningssignaler som tyder på stressrelaterade sjukdomstillstånd
- beskriva de insikter av personlig art som vunnits under kursen och i samarbetet med andra, samt på vilket sätt de kan nyttjas i framtida ledarskap/medarbetarskap, framför allt i tillverkande industri.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppflyttad till åk 3
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kursbok meddelas senast fyra veckor före kursstart.
Diverse material som presenteras under kursens gång.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 6,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen utgörs av ett seminarium där studenterna gruppvis redogör för sitt projekt och för den process som har förekommit i gruppen, samt av de skriftliga alster som lämnas in för bedömning.
Obligatorisk närvaro på seminariedagen.
Övriga krav för slutbetyg
Kriterier för slutbetyg meddelas vid kursstart. Slutbetyg AF
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.