- Förstudie
- Problemformulering, mål, syfte och avgränsning
- Litteraturstudie eller informationssökning som visar aktuell kunskap inom teknikområdet
- Val av metod, lösningssätt
- Problemlösning
- Rapport där stor vikt läggs vid analyser, resultat, självständiga slutsatser och rekommendationer
ML102X Examensarbete inom innovation och design, grundnivå 15,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Södertälje
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (15,0 hp)
- Studietakt
75%
- Anmälningskod
61434
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML102X (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutat examensarbete ska studenten kunna:
- visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet, kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa förmåga att med helhetssyn, kritiskt och systematiskt söka, samla och använda kunskap samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
- visa förmåga att formulera, bedöma och hantera problem och kritiskt diskutera frågeställningar
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete
- visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer, metoder, system eller tekniska lösningar med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
- visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper redogöra för och diskutera information, problem och lösningar
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta som högskoleingenjör
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
135 högskolepoäng från slutförda obligatoriska kurser, inom dessa poäng ska dessa kurser vara slutförda ML1213 och ML1332
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
KTH:s fastställda kriterier för godkänt examensarbete för högskoleingenjörsexamen finns i dokumentet "Riktlinjer för examensarbetskurser".
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.