- Föreläsningar
ML0024 Matematik för basår II 12,0 fup
Kursens övergripande mål är att ge nya studenter tillräckligt med färdigheter och förståelse som krävs för att kunna tillgodogöra sig de matematikkurser som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna.
Kursen skall även bidra till en god introduktion till högskolestudier.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Södertälje
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (6,0 fup), P4 (6,0 fup)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
61422
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML0024 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
DELKURS A: TENA
- Trigonometri; Enhetscirkeln. Trigonometriska identiteter. Additions- och subtraktionssatserna. Trigonometriska ekvationer. Trigonometriska grafer. Radianer. Derivator av trigonometriska funktioner.
- Bevismetoder; Direkta bevis. Indirekta bevis. Motsägelsebevis.
- Derivator; Derivator av sammansatta funktioner. Produktregeln. Kvotregeln. Samband mellan förändringshastigheter. Asymptoter.
- Integraler; Primitiv funktion. Integraler och areor.
DELKURS B: TENB
- Talföljder; Rekursionsformler. Aritmetisk talföljd. Geometrisk talföljd.
- Komplexa tal; Rektangulär form. Komplexa konjugat. Absolutbelopp. Räkneregler. Det komplexa talplanet. Polär form. Potensform. De Moivres formel. Eulers formel.
- Polynomekvationer; Polynomdivision. Faktorsatsen.
- Fördjupning av derivator och integraler; Repetition av grundläggande begrepp. Linjär approximation. Integraler och areaberäkningar. Partiell integration. Rotationsvolymer.
- Differentialekvationer; Differentialekvationer av första ordningen. Inhomogena differentialekvationer. Differentialekvationer av andra ordningen. Separabla differentialekvationer.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge nya studenter tillräckligt med färdigheter och förståelse som krävs för att kunna tillgodogöra sig de matematikkurser som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna. Kurserna skall även bidra till en god introduktion till högskolestudier.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna använda satser och metoder på matematiska problem, även utan digitala hjälpmedel, samt skriftligt kommunicera det matematiska resonemanget
Med ’matematiska’ avses den del av matematiken som ingår i kursinnehållet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
- Matematik 5000+ Kurs 4. (Natur & Kultur 2020). ISBN 978-91-27-45577-1.
- Matematik 5000 Kurs 5. (Natur & Kultur 2015, 2a uppl.). ISBN 9789127441699.
- Formler och tabeller. (Natur & kultur 2019, 3e uppl.). ISBN 978-91-27-45720-1.
Extrabok som rekommenderas:
- Matematik 1000. (Konvergenta 2010, 4e uppl.). ISBN 978-91-973708-5-1.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TENA - Skriftlig tentamen, 6,0 fup, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENB - Skriftlig tentamen, 6,0 fup, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutbetyg baseras på poängsumman från de båda tentamina.
För slutbetyg krävs att alla examinationsmoment är godkända.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.