- Föreläsningar
ML0024 Matematik för basår II 12,0 fup
Kursens övergripande mål är att ge nya studenter tillräckligt med färdigheter och förståelse som krävs för att kunna tillgodogöra sig de matematikkurser som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna.
Kursen skall även bidra till en god introduktion till högskolestudier.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Tekniskt basår, KTH Södertälje, åk 1, Obligatorisk
Tekniskt basår, termin 2, KTH Södertälje, åk 1, Obligatorisk
Perioder
P3 (6,0 fup), P4 (6,0 fup)Varaktighet
Studietakt
33%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Södertälje
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
61422
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
DELKURS A: TENA
- Trigonometri; Enhetscirkeln. Trigonometriska identiteter. Additions- och subtraktionssatserna. Trigonometriska ekvationer. Trigonometriska grafer. Radianer. Derivator av trigonometriska funktioner.
- Bevismetoder; Direkta bevis. Indirekta bevis. Motsägelsebevis.
- Derivator; Derivator av sammansatta funktioner. Produktregeln. Kvotregeln. Samband mellan förändringshastigheter. Asymptoter.
- Integraler; Primitiv funktion. Integraler och areor.
DELKURS B: TENB
- Talföljder; Rekursionsformler. Aritmetisk talföljd. Geometrisk talföljd.
- Komplexa tal; Rektangulär form. Komplexa konjugat. Absolutbelopp. Räkneregler. Det komplexa talplanet. Polär form. Potensform. De Moivres formel. Eulers formel.
- Polynomekvationer; Polynomdivision. Faktorsatsen.
- Fördjupning av derivator och integraler; Repetition av grundläggande begrepp. Linjär approximation. Integraler och areaberäkningar. Partiell integration. Rotationsvolymer.
- Differentialekvationer; Differentialekvationer av första ordningen. Inhomogena differentialekvationer. Differentialekvationer av andra ordningen. Separabla differentialekvationer.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge nya studenter tillräckligt med färdigheter och förståelse som krävs för att kunna tillgodogöra sig de matematikkurser som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna. Kurserna skall även bidra till en god introduktion till högskolestudier.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna använda satser och metoder på matematiska problem, även utan digitala hjälpmedel, samt skriftligt kommunicera det matematiska resonemanget
Med ’matematiska’ avses den del av matematiken som ingår i kursinnehållet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
- Matematik 5000+ Kurs 4. (Natur & Kultur 2020). ISBN 978-91-27-45577-1.
- Matematik 5000 Kurs 5. (Natur & Kultur 2015, 2a uppl.). ISBN 9789127441699.
- Formler och tabeller. (Natur & kultur 2019, 3e uppl.). ISBN 978-91-27-45720-1.
Extrabok som rekommenderas:
- Matematik 1000. (Konvergenta 2010, 4e uppl.). ISBN 978-91-973708-5-1.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TENA - Skriftlig tentamen, 6,0 fup, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENB - Skriftlig tentamen, 6,0 fup, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutbetyg baseras på poängsumman från de båda tentamina.
För slutbetyg krävs att alla examinationsmoment är godkända.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.