- Föreläsningar – 6 tim (2tim x 3 föreläsningar
- 2 tim/ halvtid feedback
- Studiebesök organiserad och dokumenterad av studenterna själva
- 3 studiebesök
- Individuell uppgift - Opposition
- Projektarbete + presentation + skriftlig rapport.
MJ2685 "Smart Cities" och klimatåtgärder- projektbaserad 7,5 hp
Denna kurs är en obligatorisk komponent för alla studenter på det internationella MSc -programmet Energi for smarta städer (EIT InnoEnergy). Kursen erbjuds också som en valfri kurs för andra studenter vid KTH (som MJ2685). Denna projektbaserade kurs syftar till att ge en överblick över nyckelbegreppen inom smarta städer och strategier för att begränsa klimatförändringar, och att ge studenterna praktisk erfarenhet av att arbeta med en aspekt av smarta städer mot ett hållbarhetsrelaterade resultat.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (3,0 hp), P2 (4,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
50104
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 50
- Målgrupp
Öppen för alla under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjör och lärare, åk 4, TEMI, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 5, TEMI, Villkorligt valfri
Masterprogram, hållbar digitalisering, åk 1, Rekommenderad
Masterprogram, innovativ energiteknik, åk 2, SMCS, Obligatorisk
Masterprogram, teknik och hållbar utveckling, åk 2, Villkorligt valfri
Kontakt
Olga Kordas (olga@kth.se); Oleksii Pasichnyi oleksii.pasichnyi@abe.kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2685 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Begreppet “Smart Cities” speglar hur IKT allt mer integreras på alla områden av stadsutveckling och stadsliv. Begreppet speglar även hur IKT lösningar allt mer utvecklas med tillämpningar som tar hållbar stadsutveckling som utgångspunkt.
Kursen kommer att fördjupa kunskapen om begreppet Smart Cities och dess relation till strategier för minskade klimatutsläpp. Dessa strategier involverar såväl staden själv och dess förvaltningar som olika aktörer som verkar i stadens alla sektorer, som tex företag, fastighetsägare, energibolag och hushåll.
Kursen är projektbaserad och har ett tvärvetenskapligt perspektiv, inkluderande såväl, teknik, som ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter. Det grundläggande syftet med kursen är att på systemnivå, undersöka och utforska ” Smart Cities “ och dess potential att bidra till de utmaningar av minskad klimatpåverkan som krävs för städer idag såväl imorgon för att undvika risken av global uppvärmning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten klara av att:
- Beskriva och förklara begreppet “Smart Cities” baserat på vetenskaplig litteratur och rapport från olika fallstudier.
- Beskriva och diskuterar de utmaningar av minskad klimatpåverkan som städer står inför idag och i framtiden
- Undersöka, analysera och kritiskt diskutera “Smart Cities” som begrepp och lösning på de utmaningar av minskad klimatpåverkan som finns idag och i framtiden inom viktiga sektorer i stadsutveckling; t.ex. transporter, byggnader, konsumtion, livsstil, energiproduktion, avfall etc.
- Beskriva och analysera ett “Smart City” projekt relaterat till strategier för utsläppsminskningar på stadsnivå, tillsammans med relevanta aktörer som tex avfallsbolag, energibolag, transportbolag eller tillsammans med delar av stadens egna förvaltningar.
- I skriven och muntlig form presentera projektets resultat i en vetenskapligt accepterad form.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till Masterprogram, teknik och hållbar utveckling (TSUTM).
Övriga: Kandidatexamen eller högskoleingenjörsexamen eller annan motsvarande teknisk, naturvetenskaplig eller annan vetenskaplig examen på grundnivå med en omfattning av minst 180 högskolepoäng eller motsvarande.
Engelska B/6 eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- FLT2 - Studiebesök, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- LIT1 - Litteraturuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- NÄR1 - Närvaro, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.