- Tillämpad Miljösystemanalys – grundläggande koncept och tillämpningar,
- Livscykelanalys – demonstration av en datorbaserad modell för LCA,
- Miljökonsekvensbedömning – demonstration av en MKB-guide,
- Kostnads/nyttoanalys och användning av ett bredare perspektiv i CBA,
- Datagenerering och datakvalitet inom Tillämpad Miljösystemanalys.
- Grupparbete – genomförande av antingen en LCA, en MKB eller en CBA för ett specifikt förutbestämt fall i en grupp om 3-4 studenter,
MJ2681 Tillämpad miljösystemanalys II 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2681 (HT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- beskriva de viktigaste miljösystemanalytiska metoderna (Material- och substansflödesanalys, Livscykelanalys, Livscykelkostnadsanalys, ekologiskts fotavtryck, Miljökonsekvensbedömning, Strategisk miljöbedömning och integrerad hållbarhetsbedömning)
- Beskriva deras styrkor och svagheter och deras användbarhet i olika typer av beslutssituationer,
- Genomföra antingen (i) en livscykelanalys med hjälp av ett enkelt datorbaserat redskap, (ii) en förenklad miljökonsekvensbedömning baserad på en standardiserad guide eller (iii) en kostnads/nyttoanalys för en förutbestämd konkret beslutssituation,
- Demonstrera en förmåga att bedöma goda och dåliga data och annat kvantitativt och kvalitativt beslutsunderlag som kan tänkas ingå i en tillämpad miljösystemanalys.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen är en påbyggnadskurs; kurs MJ2680 eller 3C1387 eller motsvarande kunskaper krävs.
Utrustning
Kurslitteratur
Utvalda vetenskapliga artiklar och rapporter
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- NÄR1 - Närvaro, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examinationen baseras på ett aktivt deltagande i kursarbetet och på kvaliteten hos den skriftliga rapporten från grupparbetet enligt följande:
NÄR1: Aktivt deltagande vid föreläsningar, seminarier och grupparbete: 2 poäng ECTS
PRO1: Godkänd rapport från grupparbetet: 4 poäng ECTS
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Ersätts av AG2800, studenter med ej avslutat examen kan kontakta examinator för AG2800