Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MJ2673 Forskningsmetodik och vetenskapsteori 7,5 hp

  • Introduktion till vetenskapsteori
  • Forskningsmetodik och -metoder
  • Vetenskapligt skrivande - fokus examensarbete
  • Plagiering och copyright
  • Referenshantering och källkritik
  • Etik och genus inom forskning

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-01-13
Perioder
P1 (4,0 hp), P2 (3,5 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

50100

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MJ2673 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan MJ2673 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Föreläsningar och seminarier

Kursinnehåll

Kursen ger en fördjupad förståelse för vetenskapen och dess olika paradigm. Den ökar förmågan att genomföra forskningsprojekt och ditt mastersarbete. Kursen täcker kvantitativa och kvalitativa metoder för forskning inom hållbar utveckling.

Lärandemål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna

  • reflektera över innebörden av vetenskap och bakomliggande idéer
  • föra en diskussion om vad som är vetenskaplighet och vad som kan betraktas som pseudovetenskap
  • debattera kring rollen av vetenskap i samhället
  • beskriva kraven på ett vetenskapligt arbete
  • beskriva de vanligaste vetenskapliga metoderna och verktygen för forskning inom hållbar utveckling, t ex fallstudier,  enkäter, intervjuer, dataanalys, experimentella metoder och fältstudier
  • förklara och tillämpa regler för kopiering, citering och referering av andras arbeten
  • kritiskt granska och konstruktivt kommentera ett färdigt examensarbete/vetenskaplig artikel med avseende på syfte, mål, relevans, metoder/teori, bevisföring och osäkerheter, samt
  • designa ett ramverk för et eget mastersarbete/forskningsrapport inkluderande till exempel struktur, forskningsfråga/hypotes, syfte, relevans, metoder och generalisering av resultaten 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 150 högskolepoäng inom vetenskap eller teknologi.

Gymnasiekurs Engelska B/6 eller motsvarande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Presenteras vid kursstart

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • NÄR1 - Närvaro, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektuppgift och presentation, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • UPP3 - Hemuppgift 1, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • UPP4 - Hemuppgift 2, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd