Föreläsningar och seminarier
MJ2673 Forskningsmetodik och vetenskapsteori 7,5 hp
- Introduktion till vetenskapsteori
- Forskningsmetodik och -metoder
- Vetenskapligt skrivande - fokus examensarbete
- Plagiering och copyright
- Referenshantering och källkritik
- Etik och genus inom forskning
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (4,0 hp), P2 (3,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
50100
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2673 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen ger en fördjupad förståelse för vetenskapen och dess olika paradigm. Den ökar förmågan att genomföra forskningsprojekt och ditt mastersarbete. Kursen täcker kvantitativa och kvalitativa metoder för forskning inom hållbar utveckling.
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna
- reflektera över innebörden av vetenskap och bakomliggande idéer
- föra en diskussion om vad som är vetenskaplighet och vad som kan betraktas som pseudovetenskap
- debattera kring rollen av vetenskap i samhället
- beskriva kraven på ett vetenskapligt arbete
- beskriva de vanligaste vetenskapliga metoderna och verktygen för forskning inom hållbar utveckling, t ex fallstudier, enkäter, intervjuer, dataanalys, experimentella metoder och fältstudier
- förklara och tillämpa regler för kopiering, citering och referering av andras arbeten
- kritiskt granska och konstruktivt kommentera ett färdigt examensarbete/vetenskaplig artikel med avseende på syfte, mål, relevans, metoder/teori, bevisföring och osäkerheter, samt
- designa ett ramverk för et eget mastersarbete/forskningsrapport inkluderande till exempel struktur, forskningsfråga/hypotes, syfte, relevans, metoder och generalisering av resultaten
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 150 högskolepoäng inom vetenskap eller teknologi.
Gymnasiekurs Engelska B/6 eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Presenteras vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- NÄR1 - Närvaro, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift och presentation, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP3 - Hemuppgift 1, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP4 - Hemuppgift 2, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.