- Begreppet Risk ur ett vetenskapligt och socio-tekniskt perspektiv
- Metoder för Miljöriskbedömning
- Risk i beslutsprocesser
- Processer, metoder och verktyg för konflikthantering
- Riskuppfattning och riskkommunikation
- Projektarbeten rörande pågående eller potentiella miljörisker
MJ2672 Riskmanagement II 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2672 (HT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och förklara begreppet risk utifrån ett socio-tekniskt perspektiv
- Beskriva metoder för miljöriskbedömning samt principer för hur miljörisker kan utvärderas och kommuniceras till olika intressegrupper i beslutsprocesser
- Beskriva och använda metoder för konflikthantering i samband med miljöriskfrågor
- Kritiskt analysera hur information och kunskap används av olika intressentgrupper i existerande konflikter
- Analysera olika förutfattade meningar som sakägare har i en pågående konflikt. Detta innebär utvärdering av hur olika personer eller intressegrupper utvecklar sin syn på en miljökonflikt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen är en påbyggnadskurs; kurs MJ2670 eller 3C1383 eller motsvarande kunskaper
Kurslitteratur
Utdelat kompendium
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- NÄR1 - Närvaro, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- UPP1 - Hemuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övrig information
Äldre studenter med ej avslutat examen kontakta studierektor på SEED