- Begrepp som ekologisk bärkraft, ekosystem, ekologiska tjänster och dess relation till teknisk utveckling, befolknings tillväxt, välfärd och hållbar utveckling.
- Dagens viktigaste globala miljöhot som tex global uppvärmning, försurning, eutrofiering, uttunning av ozonskiktet, miljögifter, biologisk mångfald, vattenbrist och avskogning.
- Trender, förändringar och konflikter kring globala naturresurser, som t.ex. regnskogens skövling och bristen på dricksvatten.
- Miljöpåverkan från individens dagliga liv av konsumtion, energiförbrukning och utnyttjande av transporter
- Analys på systemnivå, med ett livscykelperspektiv, av miljöpåverkan från en produkt, process eller tjänst.
MJ2655 Teknik och ekosystem 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2655 (HT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Samhället idag är uppbyggt av olika tekniska system och processer. Kursen mål är förmedla djupare kunskaper om människan användning av naturresurser, miljöeffekter från tekniska processer, system och mänskligt beteende.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Beskriva och förklara begreppen ekologisk bärkraft, ekosystem, och ekologiska tjänster i relation till teknisk utveckling, befolknings tillväxt, välfärd och hållbar utveckling.
- Beskriva och förklara dagens viktigaste globala miljöhot som tex global uppvärmning, försurning, eutrofiering, uttunning av ozonskiktet, miljögifter, biologisk mångfald, vattenbrist och avskogning.
- Beskriva och förklara miljöpåverkan från individens dagliga liv av konsumtion, energiförbrukning och utnyttjande av transporter.
- Beskriva och förklara förändringar och konflikter kring globala naturresurser, som tex regnskogens skövling och bristen på dricksvatten.
- Analysera på systemnivå, med ett livscykelperspektiv, miljöpåverkan från en produkt, process eller tjänst och presentera analysen i skriftlig och muntlig form på ett vetenskaplig accepterat sätt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 100 poäng vid akademiska studier inom ett tekniskt eller naturvetenskapligt program eller motsvarande kunskaper. Engelska motsvarande minst Engelska B från gymnasiet
Rekommenderade förkunskaper
Minst 100 poäng vid akademiska studier inom ett tekniskt eller naturvetenskapligt program eller motsvarande kunskaper. Engelska motsvarande minst Engelska B från gymnasiet
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Litteraturuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Ersätts av MJ2659. Äldre studenter med ej avslutat examen kontakta examinator för MJ2659