Kursen introducerar teori och metoder av särskild relevans för forskning om hållbar energi. Som kursdeltagare förbereds du därmed för ditt examensarbete enligt KTH: s krav, samt för en framtida karriär full av möjligheter inom forskning och utveckling.
Forskning börjar med en förståelse av forskningsämnet, följt av en tydlig definition av forskningsfrågor och metoder för att adressera dessa. Av vikt för forskningsprocessen är också källor för data, samt för att behandla och analysera data och resultat. Oavsett om kvalitativa eller kvantitativa, experimentella eller teoretiska metoder används, kräver vetenskaplig forskning systematisk behandling av data och metoder så att forskningsresultaten kan valideras och kunskap byggas. En viktig utgångspunkt är att ny kunskap bygger på tidigare kunskap i en konstant process.
Kursens lärandemål kring forskningsprocessen handlar om hur du kan problematisera inom ett avgränsat område, och därur ta fram relevanta forskningsfrågor och formulera mål för din forskning. Som ett stöd till den processen tränar kursen dig att genomföra en litteraturgranskning med hög kvalitet, som också blir en del av forskningsprocessen. Detta är kopplat till lärande mål 1 och 2.
Vidare fokuserar kursen på kritisk bedömning av metoder -- du ska lära dig att analysera och utvärdera forskningsprocessen som helhet, samt göra avvägningar om alternativa metoder, i relation till de mål och forskningsfrågor som avhandlas. Likaså ska du efter kursens slut kunna diskutera och ge förslag på hur såväl hållbar utveckling som etiska dimensioner bör hanteras i relation till en specifik forskningsuppgift. Detta avspeglas också i kursens lärandemål 3 och 4.
Dessutom övar vi på kritisk bedömning av resultat så att du efter kursens genomgång kan utvärdera och analysera forskningsresultat, dina eller andras, och bedöma relevans och svagheter. Data- och resultatanalys, tolkning och utvärdering samt analys av statistisk relevans ingår därför också i kursen. Här tillämpas t ex regressionsanalys och korrelationer, liksom statistisk utvärdering såsom kovarians och standardavvikelse, och detta examineras enligt lärandemål 5.