Kursen syftar till att ge en inblick i hur solenergi utnyttjas med hjälp av storskaliga solkraftverk. Enligt Internationalla Energimyndigheten skall solenergi ses som en av hörnstenarna för prisvärd förnybar kraftproduktion i en fossilfri framtid. Utan en betydande andel solenergi kommer 1,5 graders målet för den globala uppvärmningen som sattes i den internationella klimatkonventionen i Paris inte uppfyllas. Detta innebär att installationen av storskaliga solkraftverk kommer att accellerera under de kommande åren.
Denna kurs kommer att förse studenterna med all nödvändig kunskap i solenergiproduktion med utgångspunkt från olika teknologier som omfattar både solceller (PV) och koncentrerad solkraft (CSP). Studenterna kommer att lära sig om de viktigaste komponenterna i storskaliga PV och CSP-anläggningar, deras funktionalitet och operativa egenskaper. Dessutom kommer eleverna lära sig om elmarknaden och produktion av solenergi för marknadsspecifika krav. Slutligen kommer studenterna att lära sig om verktyg för att konstruera solkraftverk för specifika marknadsförhållanden. Den vunna kunskapen kommer att användas i två designprojekt för att dimensionera en storskalig PV och en CSP anläggning för att möta givna elmarknadsförhållanden.
Vid slutet av kursen ska studenten kunna analysera och dimensionera kraftverk i megawattskala som levererar el med hjälp av solenergi. Eleverna ska kunna förstå värdekedjan i solkraftverksprojekt, samt få perspektiv på marknaden och dess viktigaste aktörer i dag.
MJ2500 Storskalig solkraft 6,0 hp

Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
HT 2025: P1 (3 hp), P2 (3 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
50979
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet, Öppen för utbytesstudenter
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2500 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och förklara grundläggande teorier som rör solenergi, solceller samt storskalig, termisk solkraftproduktion.
- Beskriva komponenter, inklusive deras funktion, för elproduktion från sol, i system med såväl solceller som koncentrerad termisk solkraft.
- Designa och dimensionera ett storskaligt (MW) system för elproduktion från sol, utifrån givna specifikationer.
- Utvärdera teknisk och ekonomisk prestanda för system för elproduktion från sol.
- Förklara optimeringsmetoder som använts för att designa system för elproduktion från sol, utgående från kostnadseffektivitet och prestanda från konkurrerande elproduktion (konventionell):
- Beskriva rollen som nyckelaktörer spelar i värdekedjan elproduktion från sol, för såväl solcellsbaserade system som koncentrerad solkraft. Värdekedjan omfattar här designfas, projektering, konstruktion, uppstart och idrifttagning, drift, och nedmontering/avslut.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MJ2411 "Förnybar energi" 6hp eller motsvarande
MJ2405 "Uthållig kraftproduktion" 6hp eller motsvarande
MJ2409 "Tillämpad energiteknik" 9hp eller motsvarande
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PROA - Projekt 1, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENA - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.