Kommunikation:
• Modul 1. Teknisk och affärskommunikation: Med teknisk kommunikation: publik, syfte, ton och stil. Teknisk register och gemensamma genrer. Grammatisk noggrannhet.
• Modul 2. Korta muntliga presentationer om tekniska ämnen: informationsformat (produktbeskrivning, processbeskrivning, problem lösning); planering och genomförande.
• Modul 3. Övertygande kommunikation: Jobbansökningsaktiviteter och elevator pitch.
• Modul 4. Debatt och diskussioner: språket som gäller i överens-avvikande mening.
Entreprenörskap:
• Innovation modeller: Behovet av innovation. Processen innovation. Verktyg för generering av idéer. Kännetecken för innovation när högteknologi är inblandad. Värdeanalys. FoU-miljö.
• Affärsmodeller av teknikbaserade företag: Begreppet affärsmodell. Affärsmodeller: e-handel, mCommerce, b2b, peer to peer, marknader, och så vidare. Konceptet och processen för monetarization. Exempel och fall.
• Kundutveckling. Lean nystartade begrepp: Nya produkter utvecklas och nya företag skapas som en affärsprocess. Från produktutveckling till kundutveckling. Validerad kundutveckling. Minsta gångbar produkt. Att mäta de erhållna resultaten. pivotering.
• Canvas Analys: Koncept och detaljerad beskrivning: Intressentsegment , mervärden, kanaler, intressentrelationer, Finansiering, Viktiga resurser, huvudinsatser, Key Partners, kostnadsstruktur.
• Processanalys: Vad en process är. Huvudprocesser. Kritiska processer. Välj huvudprocesserna i en verksamhet. Processkartor. Inkludera data i processkartor. Skaffa de ökande kapacitetsbehov från denna analys.
• Omsättningen för teknikbaserade nystartade företag: Försäljning och marknadsföring på de första faserna av ett företag. Olika strategier. Hanteringen av försäljningen: leder, partitur och CRM. Allianser. Försäljnings analyser och prognoser.