Kursen syftar till att ge en överblick av flygplansmotorer med huvudfokus på jetmotorteknik och dess turbomaskinkomponenter. Moderna flygplansmotorer använder till en stor utsträckning turbomaskiner oavsett framdrivningskonceptet (propeller, ”turboprop”, jetmotor osv. ). Anledningen är att dessa typer av maskiner medför ett mycket gynnsam dragkraft/vikt förhållande samt en hög grad av tillförlitlighet. Kursen ger en översikt över framdrivningskoncept som sedan leder in på jetmotorer och turbomaskiner som deras huvudkomponent. De relevanta aero- och termodynamiska begrepp införs och diskuteras, samt tillämpas i enklare designanalyser. Dagens och morgondagens behov av flygmotorer, samt framtida trender och forskningsriktningar diskuteras. De olika framdrivningskoncepten analyseras mot bakgrund av deras miljöpåverkan både ur buller- och emissionssynpunkt. Räkneövningar samt en laborationsövning genomförs för att klargöra det fysikaliska sammanhanget mellan aero- och termodynamiken i maskinen.
MJ2241 Flygmotorteknik, allmän kurs 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2023
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av höstterminen 2023 enligt skolchef vid ITM-skolans beslut: M-2022-0599. Beslutsdatum: 2022-04-22.
Kursen gavs sista gången höstterminen 2021. Sista möjlighet till examination i kursen ges höstterminen 2023.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2241 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara och beskriva huvudprinciper av jetmotor framdrivning och beskriv vilken roll turbomaskiner har inom jetmotorer
- Förklara och beskriva arbetsprinciper för typiska kompressibla strömningsmaskiner (turbiner, kompressorer), samt förklara begränsnigar för säker drift av kompressorer
- Bestämma hastighetstrianglar och lösa problem för turbomaskinsteg arbetandes i design eller off- design, betraktat utifrån mittsnittsanalys
- Utföra design av ett turbin- eller kompressorsteg att givna tryck- och temperaturförhållande, samt bestäma design parametrar
- Utföra cykelanalys för turbojet- och turbofläktmotorer utifrån given design punkt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MJ1112 Tillämpad Termodynamik, 9 hp eller motsvarande + MJ1401 Värmetransporter, 6hp eller motsvarande + Strömningsmekanik, 6 hp eller motsvarande, eller en kombination av dessa om minst 15 hp
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, - hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftig tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kontrollskrivningar (icke-obligatoriska) ges veckovis och som vid minst 75% rätt ger bonuspoäng till TEN1 om provbetyget är E eller högre.
Utgågna provmoment kommer att examineras med kompletteringsuppgifter eller ersättningsuppgifter under tre års tid efter utgång. Därefter måste de provmoment enligt gällande kursplan utföras.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
MJ2244 Flygmotorteknik, fortsättningskurs I