Civilingenjörsutbilningen avslutas av ett examensarbete i vilket studenten förväntas demonstrera sin förmåga att oberoende lösa ett ingenjörsmässigt problem genom att använda ett brett spektrum av färdigheter. Ämnet för examensarbetet kan variera men det måste innehålla ett signifikant tekniskt innehåll, ha en tydlig tillämpning inom energiteknik samt, om tillämpbart, bidra till hållbar utveckling. Förutsatt att examensarbetet uppfyller ovanstående krav och förutsatt att behörig handledning finns tillgänglig under examensarbetesperioden kan studenten välja att utföra examensarbetet antingen vid akademisk institution eller inom industrin.
MJ218X Examensarbete inom energiteknik, avancerad nivå 30,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (15,0 hp), P4 (15,0 hp)
- Studietakt
100%
- Anmälningskod
61065
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
TMESM
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ218X (HT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomfört examensarbete skall studenten kunna:
• Tydligt formulera uppgifter som med hjälp av lämpliga vetenskapliga och/eller ingenjörsmässiga metoder kan valideras,
• Planera sitt arbete så att de uppställda målen uppfylls,
• Tillgodogöra sig arbete som utförts inom området och kunna länka detta till den aktuella uppgiften,
• Använda olika tekniska och icke-tekniska metoder och angreppsätt antingen de som tidigare blivit inhämtade eller genom att lära sig nya färdigheter,
• Om tillämpbart involvera aspekter knutna till hållbarhet, slutanvändar- eller samhällsperspektiv,
• Kommunicera resultaten, både skriftligt och muntligt å ett tydligt, noggrant och effektivt sätt,
• Om tillämpbart kritisera en annan students arbete antingen muntligen eller skriftligen och vara beredd att bemöta motsvarande synpunkter på sitt eget arbete.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 30,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftlig rapport (XUPP; 30hp)
Bedömning:
• Muntlig presentation
• Skriftliga rapporter vid: 1/3, 2/3 och slutet (XUPP; 30hp).
• I regel utföra kamratbedömning antingen genom att kritisera en annan students skriftliga rapport eller muntliga framställning (opposition).
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig rapport (XUPP; 30hp)
Bedömning:
• Muntlig presentation
• Skriftliga rapporter vid: 1/3, 2/3 och slutet (XUPP; 30hp).
• I regel utföra kamratbedömning antingen genom att kritisera en annan students skriftliga rapport eller muntliga framställning (opposition).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.