Kursen MJ1141 Energisystem och hållbar utveckling ger en bred introduktion till energisystemet och dess teknik- och hållbarhetsutmaningar. Kursen antar ett systemperspektiv och energisystemets olika aktörer synliggörs. Teknisk och affärsmässig innovation är ett genomgående tema för kursen.
MJ1141 Energisystem och hållbar utveckling 9,0 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, åk 3, EHUI, Obligatorisk
Perioder
P1 (6,0 hp), P2 (3,0 hp)Varaktighet
Studietakt
33%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
51373
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
(Kunskap och förståelse)
beskriva energisystemets olika delar (teknik) utifrån en uppdelning i energianvändning, distribution och produktion samt kunna redogöra kvantitativt (grovt, procentuellt) för vilka funktioner och tjänster i samhället som behöver/förorsakar uttag av primärenergi.
redogöra för Sveriges utveckling på energiområdet sedan 1970-talet och identifiera viktiga strategiska vägval som påverkat dagens energisystem samt för olika typer av styrmedel och dess betydelse föra att introducera ny teknik i energisystemet.
beskriva energisystemets olika aktörer (och deras roller) utifrån en uppdelning i energianvändning, distribution och produktion samt kunna identifiera och diskutera energirelaterade tekniska utmaningar i Sverige, Norden och Europa
(Färdighet och förmåga)
presentera sitt arbete både muntligt och skriftligt på ett professionellt och övertygande sätt
under tidspress utveckla och presentera (på ett övertygande sätt) en ny innovativ affärside i samarbete med en extern uppdragsgivare (case-uppgift)
(Värderingsförmåga och förhållningssätt)
identifiera, diskutera och kritiskt värdera energi och hållbarhetsrelaterde frågeställningar i dagens samhälle
identifiera, värdera och kommunicera konsekvenserna av framtida teknikval i energisystems olika delar samt tydligt redogöra för exempel på aktörsrelaterade målkonflikter i energisystemet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MJ1112 Tillämpad Termodynamik, 9hp
MJ1145 Energisystem, 7,5hp
ME1314 Introduktion till Industriell ekonomi, 9hp
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- FÄL1 - Fältövning, studiebesök, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, strategi, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO3 - Projekt, strategi, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, energisystemet, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarium, hållbar utveckling och energi, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Muntlig tentamen, hållbar utveckling och energi, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyg beräknas utifrån medelvärde av de tre momenten med A-F betyg samt godkänt (P) på övriga. Exakt beräkning av resultat anges i kurs PM.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.