Kursen startar med en introduktion av begreppet mikromodellering, vilket följs av reaktionskinetik och dess modeller, gränsskiktsfenomen och några av dess modeller, massöverföring samt värmeöverföring och olika tillvägagångssätt vid modellering. De grundläggande principerna för sammanlänkning av mikro-modellerna kommer också att diskuteras kortfattat.
MH2550 Mikromodellering 6,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MH2550 (VT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen är inriktad mot reaktionskinetik, gränsskiktsfenomen, grundläggande begrepp inom transportfenomen i vätskor och sammanlänkningen av dessa mikrodelar. Efter avslutad kurs förväntas studenterna ha en insikt i mikromodelleringsstrategin för processmodeller.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MH1018 Transportfenomen
MH1019 Påbyggnadskurs i metaller och keramer, MH1010 Materials termodynamik
eller liknande, samt motsvarande 150 hp från åk 1-3
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Utdelad litteratur.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Projektuppgift (INL1; 6 hp
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.