Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MH1035 Termodynamik I 7,5 hp

Termodynamik är den del av vetenskapen som behandlar energi. Energi är något som alla har en intuitiv förståelse för, men det kan vara svårt att definiera. Energi kan här ses som ett mått på förmågan att åstadkomma förändring. Oavsett ingenjörsriktning så kommer termodynamik vara ett viktigt redskap. Denna kurs ger en introduktion till ämnet och lägger stort fokus på grundläggande förståelse. Termodynamikens huvudsatser, rena ämnen, fasomvandlingar, energilära, termodynamiska processer, tillstånd och jämvikter är koncept som behandlas dels genom att lösa problem, dels genom konceptförståelse. Träning i grundläggande förståelse varvas med problemlösning.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50841

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp

Sökbar för CMATD2

Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Mikael Ersson (bergsman@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MH1035 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan MH1035 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens innehåll är grupperat i fem delar:  

  • Termodynamikens huvudsatser (0:e till 3:e huvudsatsen, temperatur, tryck, inre energi, arbete, entalpi, värmemaskiner, reversibla/irreversibla processer, entropi)  
  • Grundläggande koncept inom termodynamik (system och kontrollvolymer, tillstånd och jämvikt, processer och cykler, tryck samt mätutrustning, ideala gaser)  
  • Energilära (olika former av energi, överföring av värme och arbete, mekaniska och icke-mekaniska typer av arbete, analys av energi i stängda system, specifik värme, entalpi och inre energi)  
  • Värme- och massbalanser (konservering av massa, energi i flödande fluider, stationära flödessystem)  
  • Rena ämnen/substanser (fasomvandling hos rena ämnen, T-V och P-V diagram, ideala gaser)  

Notera att delar av kursinnehållet ges på engelska (kurslitteratur samt problem), vilket sätter ett implicit krav på färdighet inom engelsk terminologi kopplat till ämnet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna utföra termodynamiska beräkningar i relevanta system samt uppvisa en förståelse hur termodynamik påverkar vårt dagliga liv. Mer konkret innebär det att studenten efter godkänd kurs ska kunna:
1. Redogöra för vanligen förekommande begrepp, koncept och lagar inom termodynamik.  
2. Applicera och tillämpa metoder inom termodynamik för att lösa termodynamiska problem.
3. Kommunicera resultat och hypoteser – inom termodynamik - muntligt och skriftligt, samt argumentera för dessa.  

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För CMATD gäller minst 45 hp inom huvudområdet Teknik från utbildningsplan för årskurs 1-3.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 3,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Mikael Ersson (bergsman@kth.se)