När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Fyra obligatoriska moment ingår i examensarbetet, nämligen att teknologen ska:
1. Närvara vid minst två framläggningar av andras examensarbeten, vilket ska utföras före den egna oppositionen och framläggningen. Även närvaro på slutredovisningar av examensarbeten utförda av studenter på andra program än din egen får tillgodoräknas.
2. Närvara och opponera vid ett planeringsseminarium där problemdefinitionen diskuteras tillsammans med metodval och definitionen av den teoretiska referensramen.
3. Opponera vid framläggning av ett annat examensarbete.
4. Utföra och framlägga ett eget godkänt examensarbete på ett offentligt utlyst seminarium.
Examensarbete och opposition utförs av en eller två studenter.
Examensarbeten jämställs med vetenskapliga rapporter och är offentliga handlingar.
En grundpelare vid vetenskapligt arbete är att materialet görs offentligt så att det kan utsättas för granskning av andra forskare. Därför är det olämpligt om delar av examensarbetets innehåll är konfidentiellt. Du bör därför på ett tidigt stadium göra klart detta för din företagshandledare så att du inte blir överraskad på slutet.
Genomförandet av de obligatoriska momenten ska redovisas på blanketten för obligatoriska moment. Det är studenten som ansvarar för att blanketten fylls i på lämpligt sätt.
De av KTH:s fastställda kriterier för godkänt examensarbete för civilingenjörsexamen är:
Litteraturstudien är väl genomförd. Aktuell forskning och utveckling med bäring på arbetet redovisas på ett tydligt sätt. Vald metod är väl motiverad, baserad på vetenskap eller beprövad erfarenhet och utvärderad gentemot andra metoder. Relevanta kunskaper från utbildningens kurser används på ett adekvat sätt.
Examensarbetets uppgift hanteras självständigt och systematiskt utifrån kritisk analys och syntes av relevant litteratur. Arbetet visar på helhetsyn. Väl valda databaser och sökverktyg används. Behovet av ytterligare kunskap diskuteras.
Relevanta komplexa företeelser, frågeställningar och situationer identifieras i examensarbetet. Arbetet visar tydligt att dessa är väl hanterade och analyserade även om tillgänglig information är begränsad. Adekvata bedömningar kopplade till examensarbetets frågeställning(ar) och dess resultat genomförs.
Den arbetsplan som tagits fram under inledningen av examensarbetet har följts. Ett kvalificerat arbete är utfört inom överenskommen tid och med den metodik som överenskommits. Eventuella ändringar i planeringen eller i arbetet utgörs av överenskommelser mellan student och handledare. Tillgångar och begränsningar i det utförda arbetet är tydligt redovisade.
Vald strategi förklaras och implementeras på så sätt att utvecklade och utvärderade produkter, processer, metoder, system eller tekniska lösningar, är anpassade till människors behov och förutsättningar. Hänsyn till relevanta samhällsmål tas på sådant sätt att kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov inte äventyras.
Rapporten är välorganiserad, språkligt välformulerad och sammanhängande. Argumentationen för slutsatserna är väl genomförd. Referaten av källorna har relevans, är självständigt formulerade och väl integrerade. Såväl muntlig presentation och opposition som kommunikation under arbetets gång påvisar förmågan att presentera och lyhört diskutera arbetet och slutsatserna med olika parter t.ex. uppdragsgivare, handledare, lärare, forskare och studenter.
Examensarbetet visar på bedömningsförmåga, till exempel att kunna förklara, motivera, kritisera och rekommendera. Relevanta ämnesmässiga bedömningar med vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet har gjorts i examensarbetet. Examensarbetet innehåller reflektion över samhälleliga och etiska aspekter om detta inte motiverats som irrelevant.
Studenten sätter sig väl in i arbetsuppgiften och visar förmåga till delaktighet i den arbetskultur som är rådande där uppgiften ska lösas. Studenten visar förmåga att pröva, värdera och även kunna förkasta idéer och lösningar i diskussioner av uppgiften. Studenten visar på initiativförmåga och är öppen för handledning och kritik. Examensarbetet utförs till stora delar självständigt.