Cyberfysiska system integrerar beräkningar, kommunikation och fysiska processer och kan på så sätt ge upphov till helt nya system, från småskaliga tillämpningar (t.ex. en pacemaker), till storskaliga såsom intelligenta transport- och energisystem. Genom att integrera ny teknik och kopplas till nya affärsmodeller (eller tillämpning av nya affärsmodeller), ges cyberfysiska system helt nya förmågor, som i sin tur medför oanade möjligheter till innovation men också nya risker.
Cyberfysiska system kommer alltmer till användning i öppna samhällssammanhang (”robotarna släpps lösa ur fabrikerna”) och alla möjliga branscher. Som människor kommer vår interaktion med cyberfysiska system att öka och vi blir alltmer beroende av dem. Det är därför av vikt att förstå grundläggande koncept och karakteristik som kännetecknar dessa system, deras möjliga påverkan på olika nivåer och hur vi kan konstruera dem utan oönskade effekter.
Kursen har som övergripande mål att ge en översikt och förståelse för cyberfysiska system och hur de bidrar till ett sociotekniskt skifte. Kursmaterialet inkluderar flera fallstudier och exempel för att konkretisera materialet. Cyberfysiska system är ett brett område; kursen poängterar systemsyn och koppling/integration mellan domäner och discipliner.
Kursen är uppdelade i följande moduler:
- Grundläggande CPS-koncept, karakteristik och implikationer (relaterar till lärandemål 1-4)
- Artificiell Intelligens i cyberfysiska system (relaterar till lärandemål 5)
- Systemtänkande och systemdynamiska verktyg för att förstå cyberfysiska system (relaterat till lärandemål 6-7)
- Designprojekt (relaterat till lärandemål 8)