Kursen är i huvudsak inriktad på att träna olika färdigheter inom produktdesign.
Innehållet kretsar kring ett individuellt designprojekt där bakgrundsstudierna genomförs i grupp. I projektet ska sedan de olika delarna balanseras och gestaltas till en helhet.
Hållbarhetsaspekten finns med genom att produkten designas för att fungera i ett produkt-tjänste-system i en cirkulär ekonomi.
Inom kursen diskuteras aktuell forskning inom designområdet i seminarieform i forkningsförberedande syfte, och som teoretisk fördjupning.
I det första momentet av kursen tränas olika metoder och verktyg inom HCD dvs användarcentrerad design. Här undersöks användarens behov både vad det gäller ergonomi, hantering och funktionalitet, genom flera olika kompletterande metoder.
Nästa moment handlar om varumärkets betydelse, strategier kring utveckling av varumärken och hur det påverkar utformningen av produkter och tjänster.
I det avslutande momentet sätt delarna samman där en produkt designas och visualiseras individuellt, med hänsyn tagen till både användarstudier och varumärkesutvecklingen.
Kursen genomförs i projektform vilket är ett praktiskt moment som kräver närvaro och aktivt engagemang av studenterna och inkluderar interaktion med lärarna genom aktivt deltagande vid handledning ovh övningar.