Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MF2112 Avancerad produktdesign 12,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (6,0 hp), P4 (6,0 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

60766

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 15

Målgrupp

Endast för TIPDM, spår IPDC

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MF2112 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan MF2112 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är i huvudsak inriktad på att träna olika färdigheter inom produktdesign.
Innehållet kretsar kring ett individuellt designprojekt där bakgrundsstudierna genomförs i grupp. I projektet ska sedan de olika delarna balanseras och gestaltas till en helhet.
Hållbarhetsaspekten finns med genom att produkten designas för att fungera i ett produkt-tjänste-system i en cirkulär ekonomi.
Inom kursen diskuteras aktuell forskning inom designområdet i seminarieform i forkningsförberedande syfte, och som teoretisk fördjupning.

I det första momentet av kursen tränas olika metoder och verktyg inom HCD dvs användarcentrerad design. Här undersöks användarens behov både vad det gäller ergonomi, hantering och funktionalitet, genom flera olika kompletterande metoder.
Nästa moment handlar om varumärkets betydelse, strategier kring utveckling av varumärken och hur det påverkar utformningen av produkter och tjänster.
I det avslutande momentet sätt delarna samman där en produkt designas och visualiseras individuellt, med hänsyn tagen till både användarstudier och varumärkesutvecklingen.

Kursen genomförs i projektform vilket är ett praktiskt moment som kräver närvaro och aktivt engagemang av studenterna och inkluderar interaktion med lärarna genom aktivt deltagande vid handledning ovh övningar.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Planera och genomföra en studie inom Human-Centered Design (HCD), analysera resultatet och skapa insikter som är relevanta för utformningen av produkter och tjänster.
  2. Beskriva och reflektera över aktuella teorier, metoder och tillvägagångssätt inom HCD, Branding och designforskning och relatera dessa till kursens designprojekt.
  3. Analysera ett varumärke och utveckla en Product Design Guidelines ämnad att stödja utformningen av produkter och tjänster
  4. Designa ett produktkoncept som uppvisar en väl avvägd balans mellan insikter från Human-Centered Design, tillämpning av Product Design Guidelines och hänsyn till hållbar utveckling.
  5. Relatera till fördelarna och utmaningarna med cirkulär ekonomi och på ett kreativt sätt tillämpa dessa i ett system av produkter och tjänster.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

MF2038 Tjänstedesign eller motsvarande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

"Research Methods for Product Design”, Alex Milton & Paul Rogers                

"The Brand Gap", Marty Neumeier

Forskningsartiklar

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLB - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO2 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd