Se kurs-pm.
MF2098 Designmetodik i urban mobilitet 3,0 hp
Kursen behandlar designmetodik, designtänkande och komplex problemlösning med fokus på det inledande faserna av komplexa förändringsprojekt. Kursen utgör en introducerande del till ME2751.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (3,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
60364
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
EIT Urban Mobility
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2098 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Designtänkande
- Strukturerad problemlösningsanalys
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten inom området designtänkande kunna:
Designtänkande
• Tillämpa designmetodik för att lösa problem i en komplex miljö med många intressenter liksom att utvärdera olika förslag pa lösningar på sådana problem
• Utveckla, formulera och dokumentera ett sammanhängande designförslag baserat på designmetodik samt kritiskt utvärdera styrkor, svagheter och innovativ potential i andra studenters designlösningar.
• Visa hur designtänkande kan förändra och utvidga studentens egna disciplinära "världsbild".
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppnått kraven för kandidatexamen.
AG2301 Transport data collection and analysis eller motsvarande avslutad
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm.
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.