Studenterna arbetar ensamma eller i mindre grupper med ett avgränsat delprojekt inom ett pågående forsknings- eller utvecklingsprojekt. Innehållet syftar till att ge en bra grund för utvecklingsarbete, produktion och applikation av kolvmotorer med inre förbränning, med fokus på diesel- och ottomotorer. Arbetet leds av en handledare.
MF2090 Förbränningsmotorteknik, projektarbete 6,0 hp

Kursen syftar till att ge en bra grund för utvecklingsarbete, produktion och applikation av kolvmotorer med inre förbränning, med fokus på diesel- och ottomotorer.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2090 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Hitta och förstå forskningslitteratur
- Lägga upp en försöksplan
- Utföra säkra och tillförlitliga experiment eller modelleringsstudier
- Lösa problem i en experimentell miljö eller en simuleringsmiljö
- Analysera data och presentera sina insikter muntligt och skriftligt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MF2047 Förbränningsmotorteknik I
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
INL1 3 poäng (Skriftlig rapport)
SEM1 3 poäng (Muntlig presentatioin)
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.