Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MF2085 Innovations- och produktutvecklingsprocesser 6,0 hp

Syftet med den här kursen är att göra studenterna bekanta med processmodeller och systematiska arbetsmetoder som används i innovation och produktutveckling. Målet är också att ge en djupare förståelse för hur dessa modeller och arbetsmetoder används i ett antal kritiska situationer i innovation och produktutveckling. Exempel på sådana kritiska situationer är när en organisation vill förbättra både sin effektivitet och sin innovationsförmåga, när kraven i omvärlden drastiskt förändras eller det värde som ett produktföretag ska erbjuda sin kunder innehåller både produkter och tjänster och utgör komplexa sociotekniska system.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (3,0 hp), P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

60756

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Susanne Nilsson, suni@kth.se

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MF2085 (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan MF2085 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

• Olika teorier och ramverk för innovations- och produktutvecklingsprocesser som t ex NPD stage-gate, agil utveckling, design thinking, Lean start-up, cirkulär ekonomi

• Systematiska metoder som används i olika faser i innovations-och produktutvecklingsprocesser t ex användarinvolvering, kreativitetsmetoder, produkt-och tjänstevärdeanalys, lansering och försäljning av innovation

• Principer och verktyg för analys av innovations- och produktutvecklingsprocesser

• Integrationsmekanismer i innovations -och produktutvecklingsprocesser te x roller och funktioner, gruppklimat, visualisering och målstyrning

• Projektarbete med fokus på utvärdering och design av innovations-och produktutvecklingsprocesser i en organisation 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara och jämföra egenskaper hos och effekter av olika produktutvecklings- och innovationsprocesser
  • tillämpa modeller av innovations- och produktutvecklingsprocesser i olika praktiska sammanhang
  • analysera fördelar och nackdelar med att använda innovations- och produktutvecklingsprocessprinciper och ramverk för olika kritiska situationer
  • analysera kritiska integrations- och kontrollmekanismer för produktutveckling och innovation och deras användbarhet för olika ändamål
  • utvärdera anpassningen av innovations- och produktutvecklingsprocesser till aktuella hållbarhetskoncept som t.ex. cirkulär ekonomi
  • förklara hur olika hållbarhetsparametrar (t.ex. jämställdhet och resurseffektivitet) påverkar produktutvecklings- och innovationsprocesser

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Teknologie kandidatexamen inom ämnesområdet maskinteknik eller motsvarande

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PROA - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEMA - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Hemtentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Det finns inslag av individuell bedömning i alla moment.
SEM1 är inte en gruppuppgift utan kommer att kräva ett visst aktivt deltagande (där individer utför särskilda moment) och skriftliga reflektioner som är helt individuella.
I PRO1 kommer studenterna att ansvara för olika uppgifter inom projektet och de kommer att avkrävas redogörelse för vad de har gjort inom projektet, individuella bidraget blir därmed synligt i projektet och om det är otillräckligt för någon individ kommer det att hanteras av examinator.
TEN1 är individuell. 

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Susanne Nilsson, suni@kth.se

Övrig information

Kursen är tillgänglig för utbytesstudenter som har en kandidatexamen i maskinteknik eller motsvarande.