Kursen genomförs i projektform.
MF2079 Mekatronik, ekonomi och ledarskap, utökad kurs 18,0 hp
Kursen fokuserar påproduktutveckling, av mekatroniska produkter, i stora projekt. Innovativa och intelligenta produkter skapas genom att utveckla kunskaper och färdigheter i rörelsestyrning, robotik, inbyggda system, realtidsprogrammering, distribuerade system. Kursen bygger påproblembaserat lärande och arbete i större projekt, där förmågan att engagera sig i professionell utveckling och samtidigt utveckla samarbete, kommunikation och projektledning praktiseras.
I lärandemiljön är team bildning, lagarbete och industriell samverkan en integrerad del. Studentteamen arbetar i samverkan med företrädare för industrin att bestämma de specifika faktorer som styr produktkrav, design och realisering. Teamen fokuserar på produktbehov, konstruktion, prestandakrav och testning och validering.
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-03-18 - 2025-01-13
- Perioder
VT 2024: P4 (3,0 hp)
HT 2024: P1 (7,5 hp), P2 (7,5 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
60366
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
Endast öppen för antagna till TIEMM (CYPS)
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Björn Möller, bjornmm@kth.se, 08 790 8072
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2079 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på produktutveckling av mekatroniska produkter i stora projekt. Innovativa och intelligenta produkter skapas genom att utveckla kunskaper och färdigheter i rörelsestyrning, robotik, inbyggda system, realtidsprogrammering och distribuerade system. Kursen bygger på problembaserat lärande och arbete i större projekt, där förmågan att engagera sig i professionell utveckling och samtidigt utveckla samarbete, kommunikation och projektledning praktiseras.
I lärandemiljön är team-bildning, lagarbete och industriell samverkan en integrerad del. Studentteamen arbetar i samverkan med företrädare för industrin med att bestämma de specifika faktorer som styr produktkrav, design och realisering. Teamen fokuserar på produktbehov, konstruktion, prestandakrav, testning och validering.
Projektet genomförs som ett samarbete mellan KTH och ett företag som är projektets uppdragsgivare. Tyngdpunkten för projektet ligger inom det produktionstekniska området, d.v.s. är huvudsakligen av teknisk art, men innehåller också vikta aspekter inom ekonomi- och ledarskapsområdena.
Problemformulerings- och mellanseminarier ingår förutom den slutliga redovisning som sker i såväl skriftligt som muntligt. Dessutom ingår muntlig opposition på annat projektarbete.
Lärandemål
Kursen syftar till att ge studenter de professionella färdigheter som behövs för att lösa mekatroniska problem och utveckla mekatroniska produkter som är så sammansatta och komplexa att de för sin lösning kräver kunskaper både inom mekatronik och inom industriell ekonomi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Tillämpa kunskaper och färdigheter från tidigare kurser, samt lära sig att skaffa nya kunskaper vid behov
- Identifiera, jämföra och kritiskt bedöma aspekter av ett sammansatt mekatroniskt problem som för sin lösning kräver kunskaper både inom mekatronik och inom industriell ekonomi
- Tillämpa modeller och praktiska metoder för att utarbeta och föreslå en lösning på ett sammansatt mekatroniskt problem som för sin lösning kräver kunskaper både inom mekatronik och inom industriell ekonomi
- Beskriva, jämföra och kritiskt granska olika produktframtagningsprocesser och deras egenskaper
- Använda professionella verktyg och processer som är nödvändiga för utvecklingen av mekatroniska produkter
Studenten skall efter kursen ha god teknisk förståelse, kunskap och färdigheter i:
- Modellering, simulering och visualisering av dynamiska produkter och system
- Metoder och verktyg för co-design och optimering av mekatroniska system
- Att arbeta igenom alla aspekter av en teknisk utvecklingsprocess
- Att utforma och genomföra prototyper
- Att tillämpa modellbaserad utveckling och därmed relevant förhållningssätt till mekatronisk produktutveckling
- Tillämpa grundläggande testprocess
- Tillämpa metod för kravhantering
Studenten skall efter kursen dessutom ha goda färdigheter i att:
- Organisera, hantera och leda ett komplext projektarbete som löper över en längre tid i samarbete med uppdragsgivare och medarbetare
- Presentera arbetet såväl skriftligt som muntligt på ett vetenskapligt och säljande sätt
- Argumentera för valda arbetsmetoder och resultatens tillförlitlighet när det utsätts för kritik samt ge konstruktiv kritik på ett motsvarande projektarbete
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Teknologie kandidatexamen, ämnesområde maskinteknik eller motsvarande.
DD1321 Tillämpad programmering och datalogi, MF2030 Mekatronik allmän kurs, samt MF2007 Dynamik och rörelsestyrning
eller MF2103 Inbyggda system för mekatronik, eller motsvarande
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO3 - Projekt, 6,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO4 - Projekt, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.