Kursen löper över två läsperioder och är uppbyggd kring ett reellt innovationsprojekt, vilket baseras på en idé från antingen ett existerande företag, forskare eller studenter. Projektet innebär såväl teknik- och produktutveckling, som utveckling av en affär kopplad till denna teknik/produkt. Projektens huvudsakliga slutleverabel är en affärsplan och ledord för kursen är att ta ny teknik till marknad. Studenterna arbetar tillsammans i grupper om 3-4 personer och i gruppens uppdrag ingår att gemensamt leda och organisera arbetet och samverka med idégivare och andra intressenter. Studenterna är ansvariga för projektet och har regelbunden handledning som stöd.
Ett antal workshops kommer att anordnas under kursens gång där teman och delar som är viktiga i en innovationsprocess gås igenom såsom tex: affärsidé, strategi, affärsmodell, kundvärde, koncepttest, IPR, organisation, finansiering, produktutveckling och prototypframtagning. Varje tema är en viktig pussebit för att stötta studenterna att driva innovationsprojektet framåt. Studenterna förväntas uppnå ett antal delmål samt kommunicera och bedöma sina resultat och motivera sitt tillvägagångssätt för andra studenter och intressenter under seminarier.
Kursen avslutas med ett tillfälle där alla studenter muntligt presenterar sitt arbete och sitt slutresultat. Slutresultet kommuniceras i en prototyp, utformad utifrån vad som är lämpligt för projektet, och en skriftlig affärsplan.