Kursens syftar till att ge studenten möjlighet att utforma innovativa och användarnära förslag gentemot en extern uppdragsgivare. Studenten ska få utveckla och utvärdera nya idéer till innovationer som kan realiseras för att skapa bestående nytta och värde för en specifik målgrupp. Studenterna lär sig att i projektform identifiera, organisera, utforma och utvärdera innovationsarbete. Genom kunskap och praktiker från olika kunskapsområden och vetenskapliga perspektiv lär sig studenterna idé- och affärsutveckling, användarinvolvering, samarbete och verksamhetsplanering. Studenterna ges även verktyg för att tillämpa interaktiv och kreativ arbets- och designmetodik för att kunna hantera ofullständiga givna problem och ändå göra rimliga och självständiga antaganden.
Ämnesområden: idéutveckling, användarinvolvering, integration, samarbete, kommunikation, designmetodik, projektmetodik
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Identifiera, analysera och presentera kontext och målgrupp
- Relatera vetenskapliga perspektiv till olika praktiker
- Utveckla, planera och utvärdera nya innovationsidéer
- Tillämpa interaktiv och kreativ arbets- och designmetodik
- Visualisera och gestalta innovationsprojekt genom skisser, modeller och prototyper
- Identifiera och analysera komplexa företeelser samt presentera nya innovationsidéer som kan utvecklas och realiseras till bestående nytta och värde för en specifik målgrupp
- Utforma en organisation för tvärdisciplinärt projektsamarbete
- Hantera problem som är ofullständigt givna genom att kunna göra egna rimliga antaganden
Muntligt och skriftligen kunna kommunicera:
- Olika aspekter av samarbete och innovation, reflektioner om eget beteende i arbetsgrupper och relatera det till arbetsgruppens dynamik
- Koncept, progression och färdigt resultat av ett innovationsarbete gentemot icke-specialister utanför det egna ämnet
- Tillämpad arbetsprocess och genomfört resultat till uppdragsgivare och andra externa intressenter