Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MF2046 Produktinnovation 6,0 hp

De övergripande målen med kursen är att ge kursdeltagarna en bred översikt över området innovation, teknik och management samt att skapa en grundlig förståelse av ledningens utmaningar som innovativ verksamhet, genom presentationen av teoretiska modeller och ramar samt empiriska illustrationer.

Vidare syftar kursen till att ge studenterna en uppsättning analytiska verktyg och metoder som underlättar identifieringen av möjligheter för innovation samt deras förverkligande i nya produkter och företag. Särskild vikt läggs vid tillämpningen av presenterade modeller, ramverk och metoder med hjälp av fallstudier, diskussioner och ett grupparbete.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2024-10-27
Perioder
P1 (6,0 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

51254

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Jennie Björk (jenniebj@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MF2046 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan MF2046 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av en serie föreläsningar och övningar, samt en projektuppgift som genomförs i grupper om fem till sex studenter. Föreläsningar och övningar täcker följande områden:

  • Introduktion till innovationsteknik och ledning av innovation
  • Industriell dynamik och teknisk innovation
  • Innovationers ursprung, olika typer av innovation, innovationsmönster
  • Samspel mellan företagsstrategi och innovationsstrategi
  • Affärsmodellsinnovation
  • Disruptiv innovation
  • Ledning och organisering av innovation
  • Kollaborativ och öppen innovation
  • Bedömning och urval av innovationsprojekt
  • Kund- och användarfokuserad innovation
  • Hantering av idéer, kunskap och lärande för innovation
  • Mätning av innovation

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara hur olika typer av innovation relaterar till affärsstrategi, affärsmodeller och industriell omvandling.
  • utvärdera nuvarande praktik och trender rörande ledning och organisation av innovations aktiviteter.
  • redogöra för hur idéer, kunskaper och lärande kan ledas och organiseras för att stödja innovation.
  • analysera strategiska och organisatoriska problem relaterade till innovationsarbete och tillämpa lämpliga lösningar.
  • använd analytiska verktyg, ramverk och metoder för att leda och organisera innovationsaktiviteter i organisationer.
  • bedöma en innovations kommersiella potential.
  • skriva en kort affärsplan och samla in information som behövs för att bedöma potentialen för en innovation.
  • förstå affärs - och kundvärdet av hållbarhet och hur det kan användas vid utveckling av innovationer.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Teknologie kandidatexamen, inom ämnesområdet maskinteknik eller motsvarande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Schilling, M. A., (2010), Strategic Management of Technological Innovation (3rd ed.), McGraw-Hill, New York. (S)

Ytterligare vetenskapliga artiklar, bokutdrag och instruktioner projekt.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Jennie Björk (jenniebj@kth.se)