Centralt i kursen är ett problembaserat lärande i form av tjänstedesignprojekt som studenterna får genomföra i samarbete med en uppdragsgivare med koppling till teknisk design. Arbetet genomförs i grupper som erbjuds kontinuerlig handledning. Handledningen skapar möjligheter för feedback kring designprocess och kontinuerlig uppföljning av lärandet. Föreläsningar, övningar och litteraturstudier ger bakgrund och kunskap till studenterna under arbetets gång.
Färdigheter som tränas och kursens ämnesinnehåll omfattar:
- teori, fallstudier och bakgrund till området,
- hållbarhetsdimensioner och hur dessa kan appliceras i utvecklingen av tjänstekoncept,
- tjänstedesignprocess och metoder som intervjumetodik, empirianalys, kundresa, syntetisering och framtagande av triggermaterial,
- konceptutveckling tjänsteerbjudande som tydligt kopplar till insikter kring brukares upplevelser och behov liksom till teknisk genomförbarhet,
- visualisering och kommunikation av designprocess och resultat.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Fokus på process
1. tillämpa tjänstedesignprocessen och de metoder som presenteras i kursen baserat på ett uppdrag från en teknikbaserad klientorganisation.
2. självständigt samverka inom projektgruppen och samordna det gemensamma arbetet i tjänstedesignprocessens alla faser.
3. motivera beslut som fattats under alla faser i designprocessen, till exempel valet av respondenter, användares insikter och föreslagna tekniska lösningar.
Fokus på resultat
4. utifrån uppdrag från klientorganisationen och insikter från brukarstudier, utforma ett tjänstekoncept som på ett kreativt sätt uppfyller verkliga användarbehov och är tekniskt genomförbart.
5. förklara hur utvecklingen av triggermaterial och det slutliga tjänstekonceptet baseras på och stöds av nya insikter kring användarens upplevelser och behov.
6. skapa en kortfilm/animation som visualiserar tjänstekonceptet på ett pedagogiskt och engagerat sätt.
Fokus på hållbarhet
7. förklara hur tjänster kan bidra till att uppnå en hållbar utveckling i minst en av de tre dimensionerna - ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
8. applicera minst en av de tre hållbarhetsdimensionerna på ert projekt och motivera hur tjänstekonceptet kan bidra till en hållbar utveckling.
Fokus på reflektion kring teori och praktik
9. beskriva tjänstedesignprocessen, bakomliggande principer, metoder, teorier och perspektiv som presenteras i kursen.